مروری بر بازار محصولات مصرفی فناوری نانو

در طی ۱۴ ماه گذشته و از زمان آغاز پروژه فناوری‌های نوظهور که از ماه مارس ۲۰۰۶ آغاز شده است ( هدف پروژه این است که کالاهای تولید شده مبتنی بر فناوری‌نانو را شناسایی و ثبت نماید)، تعداد محصولات مصرفی مبتنی بر فناوری‌نانو بیش از دو برابر شده و تعداد آنها از ۲۱۲ محصول به ۴۷۵ عدد افزایش یافته است.

در طی ۱۴
ماه گذشته و از زمان آغاز پروژه فناوری‌های نوظهور که از ماه مارس ۲۰۰۶ آغاز
شده است ( هدف پروژه این است که کالاهای تولید شده مبتنی بر فناوری‌نانو را
شناسایی و ثبت نماید)، تعداد محصولات مصرفی مبتنی بر فناوری‌نانو بیش از دو
برابر شده و تعداد آنها از ۲۱۲ محصول به ۴۷۵ عدد افزایش یافته است. پوشاک و
محصولات آرایشی بیشترین رشد را داشته و تعداد محصولات آنها به ترتیب به ۷۷ و ۷۵
عدد رسیده است. تعداد محصولات صنعت نوشیدنی‌ها و غذا نیز از سال گذشته تا کنون
بیش از دو برابر شده و تعداد آنها به ۶۱ نوع محصول رسیده است.

در میان محصولات مبتنی بر نانومواد، نانوذرات نقره به طور قابل توجهی توسعه
یافته و تعداد محصولات مبتنی بر نانوذرات به ۹۵ عدد رسیده است. به عبارت دیگر
به طور متوسط ۲۰ درصد محصولات ثبت شده در پروژه فناوری‌های نوظهور متعلق نانو
ذرات است. بعد از نانو ذرات، نانولوله‌های کربنی و فلورنس‌ها در جایگاه بعدی
قرار دارند.

در حال حاضر ۲۰ کشور محصولات مصرفی مبتنی بر فناوری‌نانو را عرضه می‌کنند.
ایالات متحده آمریکا در حدود ۵۲ درصد حجم بازار محصولات مصرفی فناوری‌نانو را
به خود اختصاص داده و در حدود ۲۴۷ محصول مصرفی مبتنی بر فناوری نانو به بازار
عرضه می‌کند. در مقابل کشور‌های آسیای شرقی در حدود ۱۲۳ نوع محصول مصرفی را به
بازار عرضه می‌کنند که این میزان در طی یک سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته است.

استفاده از فناوری نانو در محصولات مصرفی و کاربردهای صنعتی به سرعت در حال
افزایش است. اما سوالی که در این‌جا مطرح است این است که عکس‌العمل مشتریان در
آینده در مقابل عرضه این محصولات چه خواهد بود؟ در این راستا به نظر می‌رسد هر
کشوری بایستی با انجام مطالعات بازار و نیازسنجی آن، میزان علاقمندی شهروندان
خود به عرضه محصولات مصرفی مبتنی بر فناوری نانو و قبول این محصولات از طرف
آنها را بررسی کنند.