چشم‌انداز بازار آینده بسته‌بندی مبتنی بر فناوری ‌نانو

همان‌طور که بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌ نانو به مرز یک میلیارد دلار می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار محصولات صنعت بسته بندی مواد غذایی تا مرز ۳۰ میلیارد دلار برسد. در مطالعه جدید شرکت هلموت کیسر(Helmut Kaiser) پیش‌بینی شده‌است که فناوری‌ نانو ۲۵ درصد از حجم بازار بسته‌بندی مواد غذایی را تغییر خواهد داد. در حال حاضر ارزش بازار محصولات بسته‌بندی مواد غذایی در حدود صد میلیارد دلار است.

سه سال قبل کمتر از ۴۰ محصول بسته‌بندی
مبتنی بر نانو در بازار وجود داشت، ولی این میزان در حال حاضر به بیش از
۴۰۰ محصول افزایش یافته‌است. طبق این مطالعه در حال حاضر روند‌های عمده
بازار شامل بهبود کیفیت بسته‌بندی‌ها برای افزایش دوام مواد غذایی،
کارکردهای آنتی‌باکتریال و هوشمند ساختن بسته‌بندی‌هاست. حجم بازار محصولات
بسته‌بندی مبتنی بر فناوری‌نانو از ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به ۹۸۰
میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است. صنعت بسته‌بندی مواد غذایی به‌طور
فزاینده‌ای در حال توسعه بوده و به‌سمت کارکردهای چندگانه حرکت می‌کند. هم‌اکنون
بسته‌بندی به روش‌های هوشمند چند کارکردی، جایگزین بسته‌بندی سنتی ساده
برای بهبود کیفیت مواد غذایی می‌شود.
با استفاده از نانوساختارهای مختلف می‌توان از نفوذ بخارآب و گاز در
پلاستیک‌ها جلوگیری کرد و با استفاده از آنها میوه‌ها، سبزیجات و دیگر مواد
غذایی را محفوظ نگه داشت.
با استفاده از نانوذرات می‌توان بطری‌ها و ترکیبات بسته‌بندی سبک‌تر و
مستحکم‌تر با عملکرد دمایی بهتر و جذب گاز کمتر، تولید کرد. این خواص در
عین ایجاد افزایش کیفیت در محصولات، باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیز می‌گردند.

با استفاده از فیلم‌های نانوساختار می‌توان از نفوذ باکتری‌ها و میکروب‌ها
به داخل بسته‌بندی‌ها جلوگیری و از این طریق از ایمن بودن مواد غذایی
اطمینان حاصل کرد.
نانوحسگرهای استفاده‌شده در بسته‌بندی، مصرف‌کننده را قادر می‌سازد تا از
کیفیت مواد غذایی داخل بسته‌ها آگاه شود. حسگرها، اطلاعاتی درباره وضعیت
محتویات داخل بسته‌‌‌ها از جمله فاسد شدن آنها، در اختیار مصرف‌کننده قرار
می‌دهند.
فناوری‌نانو هم‌ اکنون توجه بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها و
صنایع‌ را به خود جلب کرده‌است. شرکت‌هایی همانند گرافتس، پپسی و Budweiser
دارای پروژه‌های تحقیق و توسعه در این حوزه هستند. بر اساس این مطالعه
کشور‌های چین و تایوان بخش قابل توجهی از بازار بسته‌بندی مبتنی بر فناوری
‌نانو را به خود اختصاص داده و رقبای خود را در این عرصه با چالش مواجه
کرده‌اند