چالش‌های استفاده از فناوری‌نانو در صنعت خودروسازی

طی میزگردی درهمایش – فن بازار کاربرد فناوری‌نانو در خودرو – مهمترین چالش‌های استفاده از فناوری‌نانو در خودروسازی مورد بحث و گفت‌وگو میان نمایندگان، اساتید دانشگاه‌ها، قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گرفت.

  طی میزگردی درهمایش ” فن بازار کاربرد
فناوری‌نانو در خودرو” مهمترین چالش‌های استفاده از فناوری‌نانو در
خودروسازی مورد بحث و گفت‌وگو میان نمایندگان، اساتید دانشگاه‌ها، قطعه‌سازان
و خودروسازان قرار گرفت.
 
به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاری دانشجویان
ایران (ایسنا) ، در این میزگرد محسن رزمخواه – عضو
هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو
– گفت: به طور
طبیعی عمده‌ترین چالش در رابطه با استفاده از نانو در خودرو بحث ضعف زنجیره‌ای
است که باید طی آن تحقیقات انجام شده به ثمر رسیده و تولید تجاری انجام شود
که در این زمینه باید با همکاری بخش صنعت، تولید و دانشگاه‌ها برای آن راه‌
حلی بیابیم.
 
وی مهمترین چالش‌ استفاده از فناوری‌نانو
در صنعت خودرو را نیاز بودجه‌ای عنوان کرد و گفت: استفاده از این فناوری
هزینه‌های سنگینی دارد که باید پرداخت شود و هماهنگی برای تأمین بودجه روش‌مند
نیست و همه فکر می‌کنند که این بودجه باید توسط نهاد خاصی تأمین شود که
البته چنین نیست و این کار را می‌توان در قالب تشکل‌ها و سایر نهادها انجام
داد.
او با بیان این‌که رابطه بین خودروساز و قطعه ساز در ایران یک رابطه متقابل
است، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته این طور نیست که خودروساز درخواست‌کننده
باشد و بعد از درخواست، قطعه‌ساز شروع به ساخت قطعه کند، زیرا بستر تحولات
باز است. البته این وظیفه قطعه‌ساز است که آخرین تحولات را پیگیری کند.
رزمخواه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ سال است که قطعه‌سازی در کشور با حمایت
خودروسازان شکل گرفته‌است.
 
ضرورت تدوین
استاندارد معیار پذیرش قطعات مورد استفاده در خودرو
مهندس وزیری –
مدیریت مهندسی و کیفیت ایران خودرو
– نیز گفت: در مبحث چالش‌های
نانو در خودرو اولین نگرانی این است که در تجاری‌سازی نانو نتایح تحقیقات
را داشته باشیم، زیرا در تولید انبوه با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو
هستیم.
وی با بیان این‌که شرکت تویوتا از سال ۲۰۱۰ بعضی قطعات خودروهایش را به
صورت massproduction ارائه می‌دهد، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم موفق
هستیم که با برنامه‌ریزی و کنترل پروژه پیش رویم.
به گفته وی تجاری‌سازی باید در نگرش فرهنگی انجام شود و در حال حاضر نمی‌توانیم
در این زمینه ریسک کنیم، بنابراین کارها باید با اجماع صورت گیرد و رقابتی
شدن در کشور باید فرهنگی شود.
وی در خصوص این‌که چرا با توجه به تولید داخل شیشه ایران خودرو از شیشه
صنعت داخل استفاده نمی‌کند؟ گفت: در مورد محصول صادراتی و شیشه مورد
استفاده در آن این شیشه باید استاندارد خاصی را داشته باشد. قطعه‌سازی که
می‌گوید ما می‌توانیم آن را تأمین کنیم باید  (e-mark) بگیرد. وقتی ما
خودرویی به ترکیه می‌فروشیم باید بتواند با نمونه‌های مشابه خارجی خود
رقابت کند.
وی افزود: ما نیز دوست داریم که از شیشه ساخت داخل برای خودروسازی خود
استفاده کنیم، زیرا ارائه خدمات پس از فروش آن نیز راحت‌ترمی‌شود؛ البته در
این زمینه نیز حاضریم به صنایع شیشه داخلی‌مان کمک کنیم.
وزیری با تأکید بر پیشروی مطابق با راهبرد افزود: در حال حاضر استاندارد
معیار پذیرش قطعات مورد استفاده در خودرو تدوین نشده‌است که هر چه زودتر
باید صورت گیرد.
 
روند کند تصمیم‌گیری
در مورد خودرو
به گزارش ایسنا،
سلطانی – مدیر دبیرخانه ستاد فناوری‌نانو فناوری
– نیز در این نشست
با بیان این‌که شش سال است که فناوری‌نانو و متولی آن در کشور مشخص شده‌است،
افزود: با اینکه جلسات متعددی با مدیران عامل خودروسازان داشته‌ایم، اما با
گذشت این مدت هنوز شاهد فعالیت مشخصی در این خصوص نیستیم.
به گفته وی مطلبی که از گذشت این شش سال می‌توان برداشت کرد، این است تصمیم‌گیری
در بحث خودرو کند انجام می‌شود، ولی اگر شرکت‌های خودروساز به یک تصمیم
مشخصی برسند، قطعه سازان نیز با آنها همراه می‌شوند.
وی در خصوص حمایت‌های ستاد فناوری‌نانو در این زمینه نیز گفت: در این خصوص
حمایت‌های اصلی انجام شده و مکاتبات زیادی نیز در حال انجام است، ولی با
توجه به شرایط فعلی به مشوق‌های دیگری نیز نیاز داریم.
سلطانی تأکید کرد: قدم اول برای استفاده فناوری‌نانو در صنعت خودرو این است
که مجموعه فناوری‌های مطرح شده در این زمینه و مرتبط با صنعت خودرو را
گردآوری و برای خودروسازان ارسال کنیم. همچنین نتیجه چنین همایش‌هایی برای
خودروسازان ارسال شود تا اگر برنامه‌هایی در دست اجرا دارند به وزارت صنایع
اعلام کنند.
وی ادامه داد: قطعه سازان نیز در این زمینه چند قطعه ساز خوب که توانایی
کارکردن در حوزه نانو را دارند به ستاد فناوری‌نانو معرفی کنند.
 
امضای قرارداد برای
استفاده از نانوکامپوزیت در سپر خودروها
همچنین مهندس رضایی
فر – رییس اداره مهندسی قطعات سایپا
– در سخنانی گفت: در حال حاضر
مشکل یک قطعه ساز در تولید انبوه‌است. پیشنهاد از قطعه ساز به خودروساز خوب
است، ولی در حال حاضر قطعه‌سازان شرایط لازم برای عملی کردن کارهای
تحقیقاتی را ندارند.
وی همچنین در خصوص استفاده از نانوکامپوزیت در سپر خودروها نیز گفت: در این
زمینه قراردادی امضا کرده‌ایم و از این مسئله‌استقبال نیز می‌کنیم، ولی در
نهایت این تولید انبوه‌است که برای ما خیلی مهم است.
 
نبود رقابت جدی در
صنعت خودرو ایران
در ادامه این میزگرد
دکتر محسنی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
– مهمترین چالش
استفاده از فناوری‌نانو در خودروسازی را سیاست‌های یارانه‌ای ارائه شده به
صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: رقابت جدی در صنعت خودرو ایران وجود ندارد.
گرچه فناوری‌نانو به افزایش کیفیت و کاهش وزن خودرو کمک می‌کند، ولی قطعا
باید خودروساز و قطعه ساز به دنبال رقابتی کردن محصولات خود باشند.
 
نیاز به نانوسیاست و
نانومدیریت در صنعت
دکتر اشتریان –
استاد دانشگاه تهران
– نیز در سخنانی گفت: ما در صنعت به یک
نانوسیاست و یک نانومدیریت نیازمندیم که باید در حوزه سیاست فناوری در نظر
گرفته شود، بنابراین اگر زمینه‌های حقوقی آن فراهم نشود نباید انتظار
پیشرفتی داشته باشیم.