سرمایه‌گذاری ۹/۲ میلیون دلاری بنیاد ملی علوم آمریکا در آموزش فناوری‌نانو

اخیرا بنیاد ملی علوم آمریکا، ۹/۲ میلیون دلار برای برنامه آموزشی دانشجویان فوق لیسانس و دکترا ، در دانشگاه کرنل سرمایه‌گذاری کرده است تا از این طریق شکاف موجود بین رشته‌های مختلف را رفع و مسائل مشترک را حل نماید.

فیزیک‌دانان، شیمیدانان، دانشمندان مواد و مهندسین اغلب با مسائل مشابهی روبرو هستند، اما آنها از روش‌های مخنلفی استفاده می‌کنند. همکاری این گروه‌ها با یکدیگر بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است.

اخیرا بنیاد ملی علوم آمریکا، ۹/۲ میلیون دلار برای برنامه آموزشی دانشجویان فوق لیسانس و دکترا، در دانشگاه کرنل سرمایه‌گذاری کرده است تا از این طریق شکاف موجود بین رشته‌های مختلف را رفع و مسائل مشترک را حل نماید.

این حمایت مالی در چارچوب برنامه «کارآموزی تحقیقات و آموزش منسجم فارغ‌التحصیلان (IGERT) » توسط مرکز تحقیقات مواد دانشگاه کرنل (CCMR) ارائه شده است. هدف IGERT، آموزش نسل آینده محققان و مهندسان است.

این برنامه بورسیه، نیازمند دانشجویان فارغ‌التحصیل از حوزه‌های علمی مختلف بوده تا آنها را تبدیل به متفکران بین‌رشته‌ای نماید. برای این دانشجویان دوره‌های آموزشی هفتگی( Modules) مرتبط با علم نانو برگزار خواهد شد تا آنها با حوزه‌های مختلف این فناوری‌آشنا شوند. همچنین برای تمامی دانشجویان، تحقیقات محاسباتی و تجربی نانومقیاس ارائه خواهد شد.
برخی از مزایای این مدول‌ها عبارتند از:

– دانشجویان قادر خواهند بود تا به تفکرات افراد دیگر در زمینه فناوری‌نانو پی ببرند.

– برای این دانشجویان یک دوره آموزشی پایه در رشته‌های اصلی خود ارائه خواهد شد.

– اصول فناوری‌نانو را برای این دانشجویان ارائه ‌می‌کند.

همراه با مدول‌های کلاس، دانشجویان بورسیه IGERT، در پروژه‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای تحت نظر دو نفر از اعضای دانشکده، در زمینه‌های مختلف، مشارکت خواهند کرد.

شش دانشجوی بورسیه IGERT هم اکنون در دانشگاه کرنل هستند و انتظار می‌رود که هر سال ۶ نفر دیگر به مدت ۵ سال از این بورسیه استفاده کنند تا تعداد آنها به ۳۰ نفر برسد.

در نیمسال تحصیلی آتی، دانشجویان، مدول‌های سالانه خود را آغاز خواهند کرد. در این دوره‌ها نه تنها تکنیک‌ها و محدودیت‌های علم نانو به آنها ارائه خواهد شد، بلکه در زمینه سخنرانی‌های عمومی، نوشتن مقالات علمی و موارد اخلاقی، دوره‌های کوتاه‌مدتی به آنها ارائه خواهد شد.