تأکید مسؤولان دولت هند بر اهمیت زیست‌ فناوری‌نانو در تأمین مواد غذایی

وزیر کشاورزی هند طی سخنانی در افتتاحیه کنگره سه روزه ای بر اهمیت و نقش زیست‌فناوری‌نانو در پیشبرد بخش کشاورزی این کشور تأکید نمود.

وزیر کشاورزی هند طی سخنانی در افتتاحیه کنگره سه روزه:
Fifth Knowledge Millennium Summit on \’B2B Bio and Nanotechnology\’
بر اهمیت و نقش زیست‌فناوری‌نانو در پیشبرد بخش کشاورزی این کشور تأکید نمود.

وی به‌عنوان نمونه به وضعیت کنونی تولید گندم هند که جواب‌گوی نیاز کل این کشور نیست، اشاره نمود و اظهار داشت که این مسأله یکی از مشکلاتی است که می‌توان آن را به کمک زیست‌فناوری(با افزایش میزان تولید) و فناوری‌نانو(با کمک به حفاظت از محصول) برطرف نمود. وی زیست‌فناوری‌نانو را دانشی حیرت‌انگیز در ایجاد فرصت‌های بالقوه در کشاورزی، گیاه‌شناسی، ایمنی مواد غذایی، پزشکی و تشخیص بیماری‌ها دانست.

وزیر کشاورزی هند در ادامه سخنان خود با اشاره به کاربرد رو به گسترش ابزارها و روش‌های این فناوری برای تولید محصولات کشاورزی اصلاح‌شده ژنتیکی، گفت: ” در سال ۲۰۰۵ سطح زیر کشت با این فناوری در هند به ۳/۱ میلیون هکتار افزایش یافته‌است. ”

وی افزود: ” کاربرد این فناوری و به‌خصوص نقش فناوری‌نانو در زمینه حفاظت از محصولات کشاورزی، به کاهش قیمت و افزایش تولید و پایداری این محصولات منجر شده‌‌است. ”

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تشخیص زودهنگام آفت‌ها و پیشگیری از وارد آمدن خسارات گسترده به محصول و نقشی که فناوری‌نانو در این زمینه می‌تواند داشته باشد، اشاره نمود. در ادامه این همایش، وزیر صنایع سنگین هند نیز با اشاره به پیشگامی دولت هند در زیست‌فناوری‌نانو در منطقه، اظهار داشت که این کشور فناوری‌نانو را به منزله عامل اساسی رشد همه‌جانبه خود می‌داند.

در این مراسم از چند تن از شخصیت‌های علمی پیشگام این رشته و کسانی که در تأسیس نخستین پارک زیست‌فناوری این کشور(که با مشارکت بخش خصوصی انجام شد) نقش داشتند، تقدیر به عمل آمد.