تولید یک باتری الکتریکی با زمان شارژ بسیار پایین

هدف شرکت Altair تولید باتری‌هایی است که می‌توانند انرژی یک خودروی برقی را تا ۱۵۰ مایل تأمین کرده و در مدت زمان مشابه زمان سوخت‌گیری یک خودروی بنزینی شارژ شوند.

Altair که یک شرکت نوآور در عرصه فناوری نانو می‌باشد، یک ترکیب نانوذره‌ای
تولید می‌کند که توسط بوئینگ برای روکش‌دهی بال‌های جنگنده‌های مخفی این
شرکت و توسط شرکت شروین ویلیامز (تولیدکننده رنگ) برای ایجاد رنگدانه‌هایی
با زایدات سمی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما Altair برنامه‌های بزرگ‌تری
دارد. هدف این شرکت تولید باتری‌هایی است که می‌توانند انرژی یک خودروی
برقی را تا ۱۵۰ مایل تأمین کرده و در مدت زمان مشابه زمان سوخت‌گیری یک
خودروی بنزینی شارژ شوند.

به نظر می‌رسد این فناوری به کاربردهای عملی خود نزدیک شده است. شرکت
Phoenix Motocars که یک شرکت نوپای فعال در کالفرنیا در زمینه خودروهای
برقی است، در حال برنامه‌ریزی برای آغاز شروع کامیون‌های کوچکی است که بخشی
از فناوری باتری‌های آن مبتنی بر فناوری شرکت Altair می باشد. هنوز کاملاً
مشخص نیست که این شرکت چندتا از باتری‌های شرکت Altair را خواهد خرید.

طراحان شرکت Altair می‌گویند مزیت اصلی باتری‌های این شرکت این است که می‌توانند
در تئوری در مدت زمان ۱۰ دقیقه که بی‌سابقه است، شارژ شوند. با این حال
تبدیل این وضعیت به واقعیت نیازمند شبکه‌ای از مراکز شارژ با ولتاژ بالاست.
این امر شاید برای یکی از اولین مشتریان Phoenix به نام Pacific Gas &
Electric ساده باشد. PG&E شبکه مخصوص به خود را دارد. در غیر اینصورت یافتن
مراکز شارژ بسیار بازدارنده خواهد بود.

Altair آینده خود را روی ذرات ۴۰ نانومتری لیتیوم و تیتانیوم بنیان نهاده
است. این شرکت از این ذرات برای ایجاد روکشی روی آند باتری‌ها که یک قالب
آلومینیومی است، استفاده می‌کند. بسیاری از خودروهای هیبریدی، از جمله
خودروی پیروس شرکت تویوتا، از روکش گرافیتی متصل به هیدرید فلزی نیکل یا
باتری‌های یون لیتیومی استفاده می‌کنند.

اختلاف در نوع ماده است. زمانی که یک باتری کار می‌کند یا شارژ می‌شود، یون‌ها
از روکش آند عبور می کنند. گرافیت تخلخل بالایی ندارد، در نتیجه یون‌ها
هنگام عبور از این روکش موجب وارد شدن نیرو به آن و در نتیجه تغییر شکل آن
می‌شوند.آلن گوچر مدیر اجرایی Altair می‌گوید: «این امر موجب ایجاد فشار
شده و گرافیت در طول زمان ترک می خورد؛ این ترک‌ها مقاومت را افزایش داده و
طول عمر باتری را کاهش می‌دهند».

در مقابل روکش نانوتیتانات Altair مساحت سطحی بالایی دارد. این امر موجب می‌شود
یون ها هنگام عبور از این روکش نیروی کمتری به آن وارد کرده و در نهایت با
کاهش مقاومت، آسیب وارد شده به روکش کم می‌شود.