ساخت الکترودهای اصلاح شده با نانو ذرات کربن در دانشگاه صنعتی شریف

پژوهشگران پژوهشکده فناوری نانوی دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت الکترودهای اصلاح شده توسط نانو ذرات کربنی شدند. خانم دکتر ماندانا امیری، در یک پروژه تحقیقاتی دوره پسادکترا، اقدام به طراحی و ساخت الکترودهای اصلاح شده شیمیایی برای اندازه‌گیری ترکیبات دارویی و بیولوژیک نموده است.

پژوهشگران پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت الکترودهای اصلاح شده توسط نانو ذرات کربنی شدند.

خانم دکتر ماندانا امیری، در یک پروژه تحقیقاتی پسادکترا، اقدام به طراحی و ساخت الکترودهای اصلاح شده شیمیایی برای اندازه‌گیری ترکیبات دارویی و بیولوژیک نمودند. این الکترودهای شیمیایی که توسط نانو ساختارهای کربنی اصلاح شده‌اند، به عنوان حسگر در سنجش‌های ولتامتری و تعیین کمی گونه‌های دارویی و بیولوژیکی استفاده می‌شوند. این الکترودها، با روش لایه لایه برای لایه نشانی نانو ذرات کربنی بر سطح بستری از صفحه‌های ایندیوم تین اکساید (ITO)، ساخته شده‌اند.

ایشان در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد فناوری نانو اظهار داشتند “مشکلات پژوهش‌های حوزه فناوری نانو، عمدتأ هزینه و زمانبر بودن تامین مواد است. همچنین فقدان مرکز آزمایشگاهی جامعی که تمام دستگاههای آنالیز در آن موجود باشد، احساس می‌شود”.

محقق پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد ساخت چنین الکترودی با زیر لایه نانو ذرات کربنی، مورد مشابهی در جهان نداشته و به لحاظ ارزان و فراوان بودن این نانو ذره، الکترود حاصل شده از لحاظ صرفه اقتصادی با الکترودهای دیگر با این کاربرد خاص (استفاده در پزشکی و بیوتکنولوژی) قابل مقایسه می‌باشد.

شایان ذکر است نتیجه این پژوهش در مجله Electroanalysis به چاپ رسیده است. 

همچنین این پروژه از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده است.