سنتز نمونه آزمایشگاهی نانو کامپوزیت‌های پایدار پلی پروپیلن_خاک‌رس در دانشگاه تهران

با همت پژوهشگران ایرانی، نمونه‌ای از پایدارترین نانو کامپوزیت‌های پلی پروپیلن_خاک‌رس در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شد. شهریار جعفری نژاد دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه تهران، نانوکامپوزیت‌های پلی پروپیلنی سنتز نموده که با نانو ذرات رس تقویت شده و ازاینرو در برابر اشعه رادیو اکتیو مقاوم می‌باشند. این نانوکامپوزیت‌های از اختلاط مذاب مستقیم پلی پروپیلن و کلوئی سایت A 10 و سازکار کننده PP-g-MA حاصل شده است.

با همت پژوهشگران ایرانی، نمونه‌ای از پایدارترین نانو کامپوزیت‌های پلی پروپیلن_خاک‌رس در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شد.

پلی پروپیلن یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها در تولید مواد پلاستیکی و پرکاربردترین آنها در صنایع مختلف است. این پلیمرها عمدتأ در حضور مقادیر بالای پرتوهای رادیواکتیو، خواص مکانیکی خود را از دست داده و غیر قابل مصرف می‌شوند.

شهریار جعفری نژاد دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه تهران، نانوکامپوزیت‌های پلی پروپیلنی سنتز نموده که با نانو ذرات رس تقویت شده و ازاینرو در برابر اشعه رادیو اکتیو مقاوم می‌باشند. این نانوکامپوزیت‌های از اختلاط مذاب مستقیم پلی پروپیلن و کلی سایتA 10 و سازکار کننده PP-g-MA حاصل شده است.

مهندس جعفری نژاد در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد فناوری نانو، با تشکر از حمایت بی‌شائبه اساتید خود، به نبود اپراتورهای قوی میکروسکوپ TEM و هزینه بالای اینگونه آنالیزها اشاره کرده و بیان داشت: “به علت نبود اپراتور قوی قصد داشتیم نمونه‌ها را برای انجام تست به چین بفرستیم. این عمل مستلزم صرف زمان زیادی بود که به لحاظ عدم بهره‌وری، از این کار صرفنظر کردیم”.

در ادامه، وی با اشاره به سطح بالای علمی دانشمندان ایرانی و کیفیت بالای نمونه‌های آزمایشگاهی تولیدی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ، عنوان کرد: ” در حال حاضر، متأسفانه صنعت کشور ما ریسک‌پذیر نبوده و حاضر به ارتقا سطح کیفیت محصولات و تولید نمونه‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید و نوظهور نمی‌باشد”.

جزئیات این پژوهش در مجله e-polymers به چاپ رسیده است.