بررسی میزان درک عمومی از فناوری نانو

به تازگی یک گروهِ حمایت از مصرف‌کنندگان انگلیسی به نام ?Which،، پروژه تحقیقاتی جدیدی را به منظور بررسی درک عمومی مردم از فناوری نانو و چالش‌های آن آغاز کرده است.

به تازگی یک گروهِ حمایت از مصرف‌کنندگان انگلیسی به نامWhich? ، پروژه تحقیقاتی جدیدی را به منظور بررسی درک عمومی مردم از فناوری نانو و چالش‌های آن آغاز کرده است. این پروژه که توسط پانل سیتیزن مدیریت می‌شود، بر حوزه‌های مواد خوراکی، لوازم آرایشی، پزشکی و محصولات مصرفی، تمرکز خواهد کرد.
پروژه مذکور پیرو نظرخواهی قبلی این گروه (نوامبر ۲۰۰۷)، که حاکی از فهم پایین مردم از فناوری نانو بود، اجرا می‌شود. در بررسی قبلی، گروه مذکور از ۲۰۹۱ نفر نظرخواهی کرد که ۶۱ درصد از سوال شوندگان اظهار داشتند که تاکنون عبارت «فناوری نانو» را نشنیده‌اند. حدود دو سوم (۶۴ درصد) از کسانی که با این عبارت آشنا بودند، اعتقاد داشتند که پیش از این، از فناوری نانو در محصولات مصرفی استفاده شده است، ۴ درصد از این افراد نظری مخالف داشته و ۳۳ درصد اظهار بی‌اطلاعی کردند.
پس از سه روز بحث و تبادل نظر با صاحب نظران و کسب اطلاعات کافی توسط اعضای پانل، اعلام شد که چالش‌های اساسی در بخش فناوری‌نانو عبارتند از:
• ایمنی: سمی بودن محصولات نانویی، مشکل بزرگی برای فراگیر شدن آنها است.
• کمبود قوانین: باید قوانینی بین المللی در مورد ادعاهای بازاریابی شرکت‌هایی نانویی وجود داشته باشد.
• اطلاعات: باید اطلاعات بیشتری در مورد محصولات نانویی در اختیار عموم قرار گیرد.
• قابلیت دسترسی: باید قابلیت دسترسی کشورهای فقیر به کاربردهای فناوری‌نانو بررسی شود.
• اثرات محیطی
از دیدگاه پانل مذکور باید در بخش های ایمنی و سلامت عمومی، قانونگذاری در سطوح داخلی و بین‌المللی و همچنین اطلاع رسانی عمومی به منظور شناخت بهتر محصولات نانو و خصوصیات آنها، تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.