سنتزآزمایشگاهی نانوساختار بین فلزی نیکل- تیتانیوم به روش آلیاژ سازی مکانیکی در دانشگاه صنعتی اصفهان

خانم مهندس طیبه موسوی دانشجوی دکترا دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود به سنتز نانو ساختار بین فلزی Ni-Ti به روش آلیاژ سازی مکانیکی پرداخته و اثر حضور AL2O3 را بر این فرآیند بررسی نموده است.

ترکیبات بین فلزی از جمله ترکیبات پیشرفته جدیدی هستند که کاربردهای بسیاری برای آنها متصور است. این ترکیبات معمولاً در محدوده‌ی مشخصی از ترکیب شیمیایی پایدارند، دارای نظم پردامنه‌ای می‌باشند و نقطه‌ی ذوب بالایی دارند. یکی از این ترکیبات بین فلزی، Ti-Ni با (اسم تجاریMitinol )می‌باشد که به دلیل ویژگی‌های مناسبی نظیر استحکام در دمای بالا، دانسیته‌ی نسبتاً کم، نقطه‌ی ذوب بالا، مقاومت در مقابل خستگی و همچنین مقاومت خوب در مقابل اکسیداسیون و خوردگی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. پایین بودن انعطاف پذیری و تافنس (چقرمگی) شکست این ترکیبات، علی رغم خواص بسیار مناسب آنها موضوعی است که موجب شده بسیاری از محققین در مورد بهبود آن گام بردارند.

با ساخت ترکیبات بین فلزی Ni-Ti نانوساختار، علاوه بر افزایش مقاومت سایش و استحکام، تافس شکست نیز افزایش می‌یابد.

خانم مهندس طیبه موسوی دانشجوی دکترا دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود به سنتز نانو ساختار بین فلزی Ni-Ti به روش آلیاژ سازی مکانیکی پرداخته و اثر حضور AL2O3 را بر این فرآیند بررسی نموده است.

مهندس موسوی در بیان جزئیات این پژوهش گفت: “ما در مرحله نخست این کار، نانو ساختار بین فلزی Ni-Ti را با بهره‌گیری از فرآیند آلیاژ سازی مکانیکی سنتز نموده‌ایم که مهمترین علت انتخاب این روش، سادگی آن می‌باشد. در مرحله بعد با افزودن ذرات AL2O3به نانوساختار سنتزی، برخی خواص آنرا همچون سختی، استحکام، مقاومت مکانیکی و خستگی، بهبود بخشیده‌ایم. مهمترین ویژگی Ni-Ti نانوساختار تولیدی حافظه دار بودن آن می‌باشد”.

این ترکیب به علت سازگاری با محیط بدن در مهندسی پزشکی کاربری بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت plat های استخوانی، ماهیچه‌های رباتیک، فیلترهای لخته‌ی خون اشاره نمود.

از این ترکیب همچنین می‌توان در صنایع هوا و فضا برای ساخت رها کننده آنتن‌های ماهواره و ترموستات‌های حرارتی استفاده کرد. علاوه بر این مقاومت بسیار زیاد Ni-Ti نانوساختار نسبت به خوردگی و سایش، سبب گردیده که این ترکیب بطور گسترده‌ای برای پوشش‌دهی فلزات بکار برده ‌شود.

این پژوهش‌ با راهنمایی دکتر فتح‌الله کریم زاده استادیار دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس کمیته‌ نانو‌تکنولوژی ستاد فناوری‌های نوین استان اصفهان انجام شده و از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند گردیده است. جزئیات این پژوهش در مجلات \’\’Materials science and Engineering\’\’ و \’\’ processing technology Materials\’\’ منتشر شده است.