محققان طلا را سیاه می‌کنند

محققانی از اسپانیا، فرانسه و انگلیس موفق به ایجاد سطوح فلزی نانوساختاری شده‌اند؛ این سطوح نور را در همه مسیرها جذب می کند.

محققانی از اسپانیا، فرانسه و انگلیس موفق به ایجاد سطوح فلزی نانوساختاری شده‌اند؛ این سطوح نور را در همه مسیرها جذب می کند.
مواد جاذب نور برای استفاده در موارد مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از کاربردهای ویژه آنها می‌توان به کاربردشان در جلوگیری از سیگنال‌های ناخواسته در اتصالات اپتیکی یاد کرد، دیگر آنکه، و به‌عنوان ساتع‌کننده‌های نور گرمایی نیز قابل استفاده‌اند. به هر حال، کارایی جذب‌کننده‌های نوری رایج بسیار ضعیف‌تر از یک جسم سیاه کامل است.
خاویر گارسیا دی آبایو از موسسه اپتیکا در اسپانیا، گفت: ” مشاهده جذب کلی، وابسته به تشدید اپتیکی تقریباً متعارف است، اما تاکنون این اثر تنها برای جهت‌های خاصی از تابش و خارج از منطقه طیف مرئی دیده شده‌است.”
برای دستیابی به جذب نور در همه مسیرها، محققان یک سطح نانومتخلخل را با رسوب الکتریکی طلا بر روی یک تک‌لایه از کره‌های لاتکس بر روی زیرلایه طلا ساختند. با رشد فلز اطراف کره‌ها، یک هسته صاف به همراه حفره‌ای در بالای آن ایجاد می‌شود. هنگامی که لاتکس حذف می‌شود، حفره‌های کروی زیر آن به جا می‌مانند.
او می‌گوید:”برای جذب کلی نور در همه مسیرها، ما به تشدید پلاسمونی متمرکزشده در سطح نانوساختارها استناد کرده‌ایم.”
در حقیقت فضاهای خالی طلا، نور را گیر انداخته، تا بتوانند آنها را جذب کنند( دقیقاً شبیه به جذب در جسم سیاه، در این جسم نور از طریق حفره‌ای کوچک وارد کاواک شده، در آن بارها و بارها از طریق دیواره کاواک بازتاب پیدا می‌کند و با توجه به اینکه احتمال خروج نور از آن بسیار کم است، می‌توان گفت که نور کاملاً جذب شده‌است).
گارسیا دی آبایو می‌گوید: “ظاهر شناخته‌شده در طلا، رفته‌رفته از هر طرف که به آن نگاه کنیم سیاه‌تر می شود.”
محققان پیشنهاد کردند که سطوح فلزی نانوساختار می‌توانند برای سلول‌های فوتوولتائیک مناسب باشند.
گارسیا می افزاید: ” نتایج ما بر دستیبابی به رفتاری شبیه به جسم سیاه در محیط‌های نانوساختارها دلالت دارد.”