سنتز آزمایشگاهی نانوکامپوزیت آکریلو نیتریل- بوتادی ان- استایرن/ دوده کربن در دانشگاه صنعتی سهند

مهندس ابوالفضل شناور با راهنمایی دکتر عباس فرهنگ، جهت پایدارسازی پلیمر ABS در هنگام فرایند و جلوگیری از تغییر رنگ آن، کامپوزیت ABS – نانوذرات دوده کربن را تهیه و مورد بررسی قرار داده‌اند.

New Page 1

 ترپلیمر آکریلو نیتریل- بوتادی ان- استایرن (ABS) از جمله پلیمرهایی است که در صنایع پتروشیمی، صنایع خودرو و لوازم خانگی و اداری کاربرد دارد.
مهمتر ین مشکل استفاده از ABS، تخریب حرارتی، اکسایش و فوتواکسایش در حین فرایندهای شکل‌دهی، استفاده در دمای بالا و در معرض نور و در نتیجه تغییر رنگ پلیمر می‌باشد.
در این راستا به جهت ارتقاء مواد پلیمری تولید شده در صنایع داخلی، دکتر فرهنگ عباسی دانشیار مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند، طرحی تحقیقاتی در قالب پروژه کارشناسی ارشد تعریف نموده و ابوالفضل شناور به هدایت ایشان این پروژه را به انجام رسانده‌اند.
دکتر عباسی در گفتگو با بخش خبری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشتند؛ در این پژوهش جهت پایدارسازی ABS در هنگام فرایند و جلوگیری از تغییر رنگ آن، کامپوزیت ABS – نانوذرات دوده کربن تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.
ایشان در رابطه با جزئیات این پژوهش گفتند: “برای این کار ابتدا نمونه‌هایی با ترکیب درصد ۰، ۲، ۵، ۱۰ وزنی از دوده نوع N330 در اکسترودر آمیزه ساز تهیه گردید،‌ سپس با استفاده از روش میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ الکترونی عبوری، مورفولوژی و توزیع ذرات لاستیکی و نانوذرات دوده در ABS خالص و پر شده مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد تخریب نمونه‌های ABS خالص و پر شده با دوده با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز و تجزیه گرما وزن‌سنجی بررسی شد.
در نهایت تغییرات نرخ جریان مذاب و دمای واپیچی گرمایی با افزایش میزان دوده مورد مطالعه قرار گرفته و رفتار مکانیکی نمونه‌ها با استفاده از نتایج اندازه‌گیری خواص کششی، استحکام ضربه چارپی و تصاویر SEM بدست آمده از سطح شکست تحلیل گردید”.
رئیس پژوهشکده مواد پلیمر دانشگاه صنعتی سهند خاطر نشان کردند نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که کامپوزیت ABS- دوده کربن با ۲ درصد وزنی دوده، علی‌رغم کاهش جزئی در خواص مکانیکی، در جلوگیری از تخریب موثر بوده و عدم تغییر رنگ و براقیت سطح و … را از مزایای این فرآورده دانستند.
همچنین ضمن تشکر از حمایتهای ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خواستار کمک به تجهیز آزمایشگاه پژوهشکده مواد پلیمری دانشگاه صنعتی سهند شدند.
وی توجه به محققینی که مقالات چاپ شده آنها محصول پژوهش‌های ماموریت محور باشد و دارای کیفیت بالایی باشد، را راهکاری در جهت رشد سطح علمی کشور دانستند.
جزئیات این طرح که از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده در مجله Applied Polymer Science در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.