استفاده از بزاق، در تشخیص وقوع و تشخیص احتمال حمله قلبی

محققان دانشگاه تگزاس دریافتند که تشخیص زودهنگام حمله قلبی تنها با چند قطره بزاق و یک تراشه نانو زیستی جدید امکان‌پذیر است.

محققان دانشگاه تگزاس دریافتند که تشخیص زودهنگام حمله قلبی تنها با چند قطره بزاق و یک تراشه‌نانوزیستی جدید امکان‌پذیر است.
استفاده از این تراشهنانوزیستی به شکل یک صفحه کوچک می‌تواند روزی در داروخانه، آمبولانس و دندان‌پزشکی برای آنالیز بزاق بیمار استفاده شود. این دستگاه به اندازه یک کارت اعتباری است و نتیجه را در عرض ۵ دقیقه نشان می‌دهد.
جان مک‌دویت، رئیس این گروه، می‌گوید:«بسیاری از قربانیان حمله قلبی، به‌خصوص خانم‌ها، هیچ علامت ویژه‌ای از این حمله ندارند و کمک‌های پزشکی خیلی بعدتر از ایجاد آسیب پایدار در بافت قلب به آنها می‌رسد. تست ما دقت و سرعت تشخیص قلبی را به شکل قابل ملاحظه‌ای می‌افزاید.
مک‌دویت و همکارانش موفق به شناسایی تعدادی از پروتئین‌های سرم شدند که به‌طور مشخصی در بیماری‌های قلبی شرکت دارند؛ از این پروتئین‌ها می‌توان به‌عنوان شناساگری برای این بیماری‌ها ـ که از عوامل پیشرو مرگ‌ و میر در کشورهای توسعه‌یافته است ـ استفاده کرد. در نتیجه، یک‌سری دستگاه حسگر نانوبیوتراشه‌ای فشرده طراحی شد که از نظر بیوشیمیایی برای آشکارسازی پروتئین‌ها در بزاق برنامه‌ریزی شده بود.
این روش تشخیصی جدید به این صورت است: بیمار آب‌ دهان خود را وارد یک لوله می‌کند و بزاق از طریق آن وارد کارتی می‌شود که تراشهنانوزیستی‌ را حمل می‌کند. کارت پرشده مانند یک کارت ATM وارد آنالیزوری می‌شود که روی نمونه کار کرده و وضعیت قلبی بیمار را گزارش می‌دهد. تست می‌تواند نشان دهد که بیمار دچار حمله شده و باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد، همچنین می‌تواند به بیمار بگوید که خطر حمله در آینده نزدیک برای او بسیار زیاد است.
مک‌دویت می‌گوید:«توانایی ما در اندازه‌گیری یک جای تمام این پروتئین‌ها و استفاده از نمونه بزاق به روش غیر تهاجمی ـ که سطوح پروتئینی بسیار پایینی دارد ـ یک کار جدید است. این سطح پایین حتی با دستگاههای بزرگ و گران قیمت آزمایشگاهی به سختی قابل اندازه‌گیری است.