سنتز آزمایشگاهی نانو کامپوزیت‌های ترموپلاستیک از پروپیلن در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

دکتر محمود رجبیان پژوهشگر گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، در قالب یک طرح پژوهشی به تهیه نانو کامپوزیت‌های ترموپلاستیک از پروپیلن پرداخته و هم اکنون فرآیند شکل‌دهی آنها را در دست تحقیق دارد.

New Page 1

بسیاری از قطعات داخلی خودروها، هواپیماها و بدنه‌ی لوازم الکترونیکی از پلیمرهای مختلف تهیه می‌شود. هر چه این قطعات وزن کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتری داشته باشند، از کیفیت مطلوب‌تری برخوردارند. پلی پروپیلن از جمله پلیمرهای پرکاربرد در صنایع مختلف است. اضافه کردن نانو ذرات خاک رس و تهیه نانو کامپوزیت پلی پروپیلن، باعث بهبود خواص مکانیکی و گرمایی این پلیمر می‌گردد. پلی پروپیلن بطور وسیعی در ساخت قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر محمود رجبیان پژوهشگر گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، در قالب یک طرح پژوهشی به تهیه نانو کامپوزیت‌های ترموپلاستیک از پروپیلن پرداخته و هم اکنون فرآیند شکل‌دهی آنها را در دست تحقیق دارد. وی در مورد این طرح می‌گوید: “نانو ذرات خاک رس را با غلظت‌های مختلف در آزمایش‌های جداگانه به پلی پروپیلن اضافه کرده و در هر غلظت، خواص رئولوژی نمونه از جمله ویسکوزیته، نرمال استرس، تنش کششی و …. را اندازه گیری نموده‌ایم. نتایج بدست آمده از مقایسه‌ی خواص پلی پروپیلن، قبل و بعد از اضافه نانو ذرات خاک رس، بیانگر تغییر بسیار زیاد آنها می‌باشد. علاوه براینکه نانو کامپوزیت‌های بدست آمده، در مقایسه با پلی پروپیلن، وزن کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتری دارند”. این پژوهشگر با بیان این نکته که هم اکنون بسیاری از کشورها در صنایع خودروسازی و هوا فضا از این نانو کامپوزیت استفاده می‌کنند، اذعان کرد: “نتیجه‌ی این پژوهش در جدول‌های مدونی ثبت شده و می‌تواند به عنوان مرجع در اختیار پژوهشگران و صاحبان صنعت قرار گیرد. اگر حمایت‌های لازم وجود داشته باشد، می‌توان این طرح را به مرحله‌ی اجرا رساند”.
جزئیات این پژوهش در مجله‌ی بین المللی International polymer processing (شماره ۱ صفحات ۱۱۸-۱۱۰ سال ۲۰۰۸) منتشر شده است.