گزارشی از دوره آموزشی فناوری‌نانو در پژوهش‌سرای مهرگان خمینی شهر

در راستای حمایت‌های تشویقی صورت گرفته توسط ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از برگزاری سمینارها و کارگا‌ه‌های آموزشی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شاهد برگزاری این کارگاه‌ها در نقاط مختلف کشور هستیم که برگزاری دوره آموزشی فناوری‌نانو برای دانش‌آموزان در پژوهش‌سرای مهرگان شهرستان خمینی شهر اصفهان از جمله آنها است.


در راستای حمایت‌های تشویقی صورت گرفته توسط ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از برگزاری سمینارها و کارگا‌ه‌های آموزشی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، شاهد برگزاری این کارگاه‌ها در نقاط مختلف کشور هستیم که برگزاری دوره آموزشی فناوری‌نانو برای دانش‌آموزان در پژوهش‌سرای مهرگان شهرستان خمینی شهر اصفهان از جمله آنها است.

وجود کارگاه‌های عملی جهت سنتز نانوذرات، تدریس سر فصل‌های جامع توسط مربیان توانا از ویژگیهای این دوره بود، نکته حایز اهمیت دیگر اینکه، سنتز نانوذرات مس و آهن بدون احتیاج به آزمایشگاه‌های مجهز و مکانی مجزا در همان آزمایشگاه‌های شیمی و فیزیک پژوهش‌سرا انجام شد.

در این دوره معرفی فناوری‌نانو به منظور آشنایی با ابعاد نانو، مفهوم مولکول، ساختار مواد با استفاده از مدلهای مولکولی و نمایش فیلم و اسلاید و معرفی سایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو انجام گرفت. آشنایی بیشتر با نانولوله‌ها و کاربرد آن با استفاده از مدلهای نانولوله ساخته‌شده ‌با کاغذ، روش‌های تولید نانولوله‌ها و خواص آنها، معرفی فولرین، نانوپوشش‌ها و کاربرد آنها در پزشکی، داروسازی و صنعت و همچنین تبیین مفهوم نانوبیوتکنولوژی و تأثیر فناوری‌نانو بر بیوتکنولوژی، معرفی نانوکامپوزیت‌ها و کاربردهای آن از دیگر موارد مورد بحث در این دوره بود.

برگزارکنندگان این دوره آموزشی همچنین به توضیح و تبیین مفهوم دستکاری و معرفی روش خودآرایی به عنوان یک روش تولید در ابعاد نانو، معرفی میکروسکوپ‌های الکترونی و اتمی مختلف به وسیله نمایش اسلاید و فیلم پرداختند.

به منظور دسترسی آسان دانش‌آموزان علاقمند به مطالب ارایه ‌شده‌ در جلسات، جزوه‌ آموزشی فناوری‌نانو در اولین دوره کارگاه‌ آموزشی فناوری‌نانو، تنظیم و در اختیار آنها قرار گرفت.

شایان ذکر است در کنار این فعالیت‌های تئوری و عملی، در پایان هر جلسه، سایت رایانه‌ای پژوهش‌سرا در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت تا جستجویی در مورد شاخه‌های مختلف فناوری‌نانو انجام و از راهنمایی‌های استادان دوره بهره بگیرند.

امید است تا سایر بخشهای آموزش و پرورش سراسر کشور با بهره‌گیری از الگوهای صحیح و مناسب بتوانند توسعه دانش در فناوری‌های نوین به ویژه فناوری‌نانو را در بین دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند گسترش دهند.