بازدید مدیران پژوهش‌سراهای تهران از گروه صنعتی شیشه کاوه

مدیران پژوهش‌سراهای شهر تهران روز چهارشنبه ۱۲/۴/۸۷ از خط تولید شیشه‌های کنترل کننده انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو در شرکت شیشه کاوه بازدید کردند.


مدیران پژوهش‌سراهای شهر تهران روز چهارشنبه ۱۲/۴/۸۷ از خط تولید شیشه‌های کنترل کننده انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو در شرکت شیشه کاوه بازدید کردند.

مهندس سلطانی‌فر، مسئول پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران، هدف از این بازدید را ملموس‌سازی مفاهیم فناوری‌نانو برای مدیران آموزشی شهر تهران اعلام کرد و گفت: “آموزش فناوری‌نانو یکی از فعالیت‌های آموزشی در پژوهش‌سراهاست و اگر متولیان این امر، صرفاً به شنیده‌ها و مطالب آموزشی مکتوب اکتفا کنند، در انتقال مفاهیم فناوری‌نانو به دانش‌آموزان چندان موفق نخواهند بود. این‌گونه بازدیدها باعث می‌شود مدرسان آنچه را آموزش می‌دهند خودشان باور کنند.”

ایشان ایجاد باور نسبت به توانمندی‌های داخلی را از دیگر فواید این کار دانست و گفت: “کسی که یک خط تولید محصولات نانویی در داخل کشور را ببیند، هنگام آموزش نانو به دانش‌آموزان، از مثال‌های داخلی استفاده خواهد کرد و این باعث ایجاد روحیه اعتماد به نفس در آنها خواهد شد.”

در این بازدید ابتدا دو نفر از کارشناسان گروه صنعتی شیشه کاوه، فرآیند تولید شیشه‌های کنترل کننده انرژی را برای بازدیدکنندگان تشریح کردند.

پس از آن، بازدیدکنندگان وارد سایت کارخانه شده و از ابتدای ورود مواد اولیه تا مرحله بسته‌بندی شیشه‌ها را بازدید کردند. آنها همچنین با عبور از یک دالان حرارتی، تفاوت عملکرد شیشه‌هایی کنترل کننده انرژی، نسبت به شیشه‌های معمولی را مشاهده کردند.

در کارخانه شیشه کاوه، شیشه‌های معمولی با ابعاد ۲/۳ × ۶ متر وارد یک محفظه خلاء شده و طی عملیاتی موسوم به اسپاترینگ یا کندوپاشی، لایه‌هایی با ضخامت نانومتری از فلزات مختلف بر روی آنها نشانده می‌شود. این لایه‌ها بر حسب ضخامت و نوع، عملکردهای مختلفی را به شیشه اضافه می‌کنند. برای مثال، این شیشه‌ها در برابر انتقال گرما همچون عایق عمل می‌کنند و از هدر رفتن انرژی تا ۹۸ درصد جلوگیری می‌کنند.
با استفاده از این شیشه‌ها در ساختمان، می‌توان خانه‌هایی داشت که در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند.