ساخت حافظه جیبی با قابلیت ذخیره فوق‌العاده بالا

جمعی از محققان شرکت ‌ای بی‌ام موفق ‌شدن د نوعی حافظه رایانه‌ای جدید بسازند که ضمن داشتن مزایای روش‌های کنونی ذخیره داده (قابلیت ذخیره حافظه‌های فلش و ظرفیت بالای دیسکهای سخت) معایبی از قبیل کندی نوشتن داده، آسیب دیدن در اثر استفاده زیاد، قیمت بالا، وجود قطعات متحرک ومحدودیت حجم ذخیره‌سازی داده را هم نداشته باشد.

جمعی از محققان شرکت ‌ای بی‌ام موفق ‌شدن د نوعی حافظه رایانه‌ای جدید بسازند که ضمن داشتن مزایای روش‌های کنونی ذخیره داده (قابلیت ذخیره حافظه‌های فلش و ظرفیت بالای دیسکهای سخت) معایبی از قبیل کندی نوشتن داده، آسیب دیدن در اثر استفاده زیاد، قیمت بالا، وجود قطعات متحرک ومحدودیت حجم ذخیره‌سازی داده را هم نداشته باشد. لذا ابزارهای الکترونیک حالت جامدی که با این فناوری ساخته شوند، ضمن داشتن همان فضای حافظه‌های کنونی، قابلیت بیشتری برای ذخیره داده داشته و از زمان راه‌اندازی بسیار سریع، استحکام بی‌سابقه وقیمت بسیار ارزانی برخوردار خواهند بود. به‌عنوان مثال دستگاههای پخش صدا (mp3) ساخته‌شده ‌با این حافظه‌ها قابلیت ذخیره پانصد هزار آهنگ یا حدود ۳۵۰۰ فیلم را دارند که بسیار بیشتر از مقادیرموجود بوده و مصرف برق بسیار بسیار کمتری داشته، حرارت کمی تولید می‌کنند و هرگز در اثر استفاده‌های زیاد ومکرر خراب نشده و آسیب نمی‌بینند.
این فناوری که در واقع ترکیبی از فیزیک و مهندسی مواد و اسپینترونیک است، به‌دلیل جابه‌جایی‌های بسیار سریعی که در مسیر سیم‌های انتقال جریان صورت می‌گیرد، فناوری دو امدادی (racetrack) نام گرفته‌است و در آن بجای ذخیره داده‌ها به‌صورت بار الکتریکی، از اسپین الکترونها و انتقال اندازه حرکت آنها کمک گرفته می‌شود. با این کار می‌توان اطلاعات را در آهنرباهای کوچکی که به‌طور عمودی یا افقی روی سطح یک ویفر سیلیکونی و با فاصله‌های قابل تنظیم دنبال هم قرار می‌گیرند، ذخیره نمود و به این ترتیب زمان بازنویسی اطلاعات را به چند ده نانو ثانیه کاهش داد.
این محققان امیدوارند در نهایت بتوان با این فناوری حافظه‌هایی سه‌بعدی و ابزارهایی منطقی ساخت که سابق بر این حتی تصور آن نیز محال به نظر می‌رسید. این فناوری در آینده می‌تواند به تحول شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات و بلکه شیوه پردازش آن منجر شود.