تقویت پرتودرمانی سرطان با نانوذرات مولد حرارت

گروهی تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که پیش درمانی با نانوذرات طلا و تابش اشعه نزدیک مادون قرمز بطور قابل توجهی پاسخ دهی تومورها به اشعه درمانی را بهبود می‌بخشد.


امروزه پرتودرمانی یکی از انواع درمان‌های موثر سرطان محسوب می‌شود اما کاربردهای این روش با این واقعیت که برخی از سلول‌های سرطانی در برابر تابش اشعه یونیزان مقاوم هستند محدود شده است. گروهی تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که پیش درمانی با نانوذرات طلا و تابش اشعه نزدیک مادون قرمز بطور قابل توجهی پاسخ دهی تومورها به اشعه درمانی را بهبود می‌بخشد. آنها نشان دادند که افزایش متوسط دمای تومورها باعث افزایش جریان خون آن می‌شود به‌ویژه در نواحی که در حالت عادی به اکسیژن دسترسی ندارند که علت آن هم اختلالات شبکه عروقی در نواحی عمقی تومورها است. برای افزایش متوسط دمای تومورها آنها از نانوذرات طلا و اشعه مادون قرمز استفاده کردند.

نانوذرات طلا در صورت تابش اشعه، گرم و یا حتی داغ می‌شوند. دراین مطالعه آنها از افزایش متوسط دما بهره بردند که به خودی خود سلول‌ها را از بین نمی‌برد. اگرچه مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افزایش متوسط دما باعث افزایش حساسیت تومور به پرتودرمانی می‌شود اما هیچ کدام از مطالعات افزایش دما جهت استفاده در مطالعات بالینی تاکنون تایید نشده‌اند. از طرفی نانوذرات طلای تزریق شده به درون جریان خون به طور طبیعی از طریق عروق نشتدار تومورها وارد آنها شده و در آنجا تجمع می یابند. در مطالعات صورت گرفته بر موشهای حاوی تومور، محققان ابتدا نشان دادند که تزریق نانوذرات طلا باعث تجمع آنها در تومور گردید. علاوه‌بر آن، آنها نشان دادند که تابش اشعه نزدیک مادون قرمز به تومورها که برخلاف نور مرئی از بافتها عبور می‌کند و به بافتها می رسد، باعث افزایش متوسط دمای تومور می‌شود. مطالعات بیشتر نشان داد که افزایش متوسط دما باعث افزایش خون‌رسانی به تمام تومورها شده و اینگونه اثر پرتودرمانی تقویت می‌شود.

این مطالعه در مجله Nano Letters منتشر شده است.