تصویربرداری از نانوذرات درون سلول‌ها به کمک ابزارهای نانومقیاس

تیمی از محققان – مرکزORNL – و بخش تحقیقاتی – نانومواد و تشخیص و درمان سرطان – با اقتباس از روش ابداعی توسط برنده جایزه نوبل،- که آغازگر تحول در فناوری‌نانو محسوب می‌‌شود- روشی برای تصویربرداری از نانوذرات سلولی ابداع کردند. این فناوری در تحقیقات سم‌‌شناسی نانومواد بسیار مفید بوده و برای اصلاح و بهبود در دارورسانی مبتنی برنانوذرات به‌کار می‌‌رود.


تیمی از محققان” مرکزORNL “و بخش تحقیقاتی “نانومواد و تشخیص و درمان سرطان ” با اقتباس از روش ابداعی توسط برنده جایزه نوبل-که آغازگر تحول در فناوری‌نانو محسوب می‌‌شود- روشی برای تصویربرداری از نانوذرات سلولی ابداع کردند. این فناوری در تحقیقات سم‌‌شناسی نانومواد بسیار مفید بوده و برای اصلاح و بهبود در دارورسانی مبتنی برنانوذرات به‌کار می‌‌رود.
دکتر علی پسیان و همکارش در ORNL با یک گروه تحقیقاتی به رهبری دکتر ویناوک دیوید در دانشگاه نورث‌‌وسترن به جستجوی سرنوشت نانوذرات در درون سلول پرداختند. دکتر دیوید و همکارانش پیش از این نوعی توسعه یافته از میکروسکوپ نیروی اتمی ابداع کرده بودند که منجر به دریافت جایزه نوبل برای او شده بود. در این میکروسکوپ، لرزانک‌های نانومقیاس به‌عنوان پروب‌های اولتراسونیک می‌‌توانند تصویری واقعی از لرزش‌‌های سریع جسم نرمی که در زیر لرزانک قرار دارد ایجاد نماید. در واقع لرزانک مانند یک اسکنر عمل می‌‌کند. این میکروسکوپ با قدرت تفکیک نانومتری، به نام پیمایش هولوگرافی اولتراسونیک نزدیک سطحی (SNFUH) معروف است که این گروه تحقیقاتی برای تهیه نقشه سه بعدی از جزئیات ماده نرم از آن استفاده کردند. به‌‌کمک این وسیله، سلول‌‌های موش پس از که یک هفته در معرض تششع نانوذرات آئروسلی، بررسی شدند. این ذرات که در واقع نانوشاخ‌‌های کربنی تک دیواره‌‌‌ای هستند، بسیار شبیه نانولوله‌‌های کربنی‌اند . تصاویر به‌دست آمده از ماکروفاژهای ششی به‌صورت واضحی موقعیت واقعی نانوشاخ‌‌های کربنی را در سلول‌‌ها نشان می‌‌دهد. نانوشاخ‌‌های موجود در درون گلبول‌‌های قرمز خون نشان می‌دهد که نانوشاخ‌‌های فوق از شش‌‌ها خارج و سپس واد جریان خون شده‌‌اند. جزنیات این تحقیق در مقاله‌ای با نام” تصویر‌برداری نانو‌ذرات موجود در سلول‌‌ها بوسیله‌ی هولوگرافی نانومکانیکی”در مجله nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.