سومین جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو برگزار شد

سومین جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو شب گذشته در سالن حجاب با حضور جمعی از فرهیختگان و برترین‌های این حوزه برگزار شد
در آغاز دکتر حمیدرضا شاهوردی مدیر کارگروه توسعه فناوری و تولید ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، گزارشی مبنی بر برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری‌نانو که طی روزهای اخیر برگزار شده بود را ارائه نمود و اظهار داشت در سال آینده شاهد برگزاری نمایشگاه در سطح خاورمیانه و تبدیل آن به میعادگاه کسب و کار نانو در جهان خواهیم بود.


سومین جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو شب گذشته در سالن حجاب با حضور جمعی از فرهیختگان و برترین‌های این حوزه برگزار شد

در آغاز دکتر حمیدرضا شاهوردی مدیر کارگروه توسعه فناوری و تولید ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، گزارشی مبنی بر برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری‌نانو که طی روزهای اخیر برگزار شده بود را ارائه نمود و اظهار داشت در سال آینده شاهد برگزاری نمایشگاه در سطح خاورمیانه و تبدیل آن به میعادگاه کسب و کار نانو در جهان خواهیم بود.
 

سپس علی‌محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو در رابطه با چگونگی روند ارزیابی شاخص‌های مشخص شده برای کسب امتیاز در جشنواره توضیحاتی داد و هدف اصلی برگزاری این جشنواره را سوق دادن مجموع فعالیت‌ها به سمت اهداف مورد نیاز کشور دانست و تاکید کرد، هدف از فناوری‌نانو، تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم است.

مهندس سلطانی در پایان صحبت‌های خود از محققان و مراکز پژوهشی و … درخواست نمود که نظرات خود را در مورد شاخص‌ها اعلام و برای شرکت در جشنواره سال آینده مدارک خود را تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.
 

در ادامه دکتر واعظ‌زاده معاون علمی-فناوری رئیس‌جمهور گفت: “خوشبختانه فعالیت‌های حوزه نانو در کشور ما راه طولانی را پیموده و علاوه بر فواید مستقیمی که به‌بار آورده در شکل گرفتن گفتمان علمی در سطح وسیع جامعه نقش‌آفرینی کرده است”.

واعظ‌زاده از اینکه اغلب فناوران نانو در کشور را جوانان مومن و مشتاق تشکیل می‌دهند اظهار خرسندی کرد و گفت: “برای مومنان علم جویی و یافتن نکات تازه علمی باید موجب فزونی ایمان و انگیزه گردد”.

وی هدف را پیشرفت علمی با توجه به مبدأ هستی و رسیدن به آرامش و آسایش دانست.

معاون علمی-فرهنگی رئیس‌جمهور پس از تشکر از اعضای محترم ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، گفت: “خوب است جریان علمی یکی از شاخص‌های ارزیابی در سال‌های آینده در نظر گرفته شود. مطالعات و پژوهش‌هایی که در مسیر مشخصی دنبال شده و به یک جریان علمی مبدل شوند موجب کسب جایزه نوبل می‌شود نه تعداد بیشتر مقالات علمی پراکنده.

امروز دیگر شمار مقالات و شمار ارجاعات در چنین محافلی نباید شاخص باشد بلکه جریان‌ها و نظریه‌پردازی‌ها باید به عنوان معیار در نظر گرفته شوند.
 

 در سومین دوره جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو در بخش محققان برتر به ترتیب دکتر اعظم ایرجی زاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سید علیرضا اشرفی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، دکتر عبدالله سلیمی، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، دکتر علی ایرانمنش، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر خطیب‌الاسلام صدرنژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علیمراد رشیدی از دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر علیرضا مشفق، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر رضا فریدی مجیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر نیما تقوی نیا،‌ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمد حسین حبیبی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به عنوان برترین‌های فناوری‌نانوکشور معرفی شدند.

در بخش محقق جوان (زیر ۳۵ سال) نیز دکتر علیمراد رشیدی معرفی و تقدیر شد.

در بخش محقق خارجی برتر دکتر دیمیتری کاسنتسوف از فرهنگستان علوم روسیه و در بخش محقق مسلمان غیر ایرانی، دکتر سلیم سیراسی از دانشگاه بیکنت ترکیه معرفی و تقدیر شدند.

در بخش محقق ایرانی مقیم خارج نیز دکتر غلامعلی منصوری، استاد مهندسی شیمی دانشگاه ایلینویز آمریکا به عنوان نفر برتر معرفی شد که این استاد پیشگام انتقال فناوری‌نانو به ایران جایزه نقدی خود را که ۲۵ سکه بهار آزادی بود برای استفاده در گسترش فعالیت‌های علمی این حوزه در کشور اهدا کرد.

در بخش پایان‌نامه‌ برتر سومین دوره جشنواره «برترین‌های فناوری‌نانو » هم دکتر علیمراد رشیدی از دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت تقدیر شد.

دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران نیز مشترکا به عنوان رتبه اول و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان رتبه سوم در بخش موسسات پژوهشی برتر معرفی شدند.

در بخش رسانه‌های برتر نیز علاوه بر ایسنا در بخش خبرگزاری‌ها، در حوزه صدا، شبکه رادیویی جوان و در حوزه سیما، شبکه چهار به عنوان برترین‌های جشنواره امسال معرفی شدند.

در بین مراکز رشد نیز مرکز رشد واحدهای فناوری پژوهشگاه پلیمر و مرکز رشد واحدهای فناوری لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشترکا حائز رتبه اول شدند.

شیشه کاوه فلوت و نانو پاک پرشیا نیز شرکت‌های تقدیر شده در حوزه بنگاه‌های خصوصی برتر بودند.

در بخش آزمایشگاه‌های برتر نیز مجموعه آزمایشگاه‌های مرکز پژوهش متالورژی رازی، مجموعه آزمایشگاه‌های مرکزی و عمومی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و مرکز فرآوری مواد معدنی وزارت صنایع به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در بخش ویژه جشنواره امسال همچنین از استاندار مازندران به عنوان استاندار برتر تقدیر شد.

جایزه ویژه علمی فناوری‌نانو ایران نیز به استاد هاشم رفیعی تبار، چهره ماندگار فناوری‌نانو ایران و رییس پژوهشکده علوم نانو پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اعطا شد.
جایزه ویژه فناوری‌نانونیز به دکتر صابر و شرکت نانوسیستم پارس اعطا شد.

گفتنی است، در سومین دوره جشنواره «معرفی برترین‌های فناوری نانو»، افراد و نهادها بر حسب کیفیت و حجم فعالیت‌ها و دستاوردهای سال ۱۳۸۶ مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه بندی شدند.