دومین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌نانو

به‌دنبال برگزاری موفق نخستین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌نانو در سال ۱۳۸۵، دانشگاه تبریز با همکاری انجمن نانوفناوری ایران و به‌منظور فراهم آوردن بستر مناسبی برای ارائه و بحث در خصوص آخرین نتایج تحقیقاتی در زمینه علوم نانو و رسیدن به کاربردهای صنعتی آنها، دومین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌نانو موسوم به ICNN2008 را در روزهای ۷، ۸، ۹ آبان ماه ۱۳۸۷ برگزار می‌نماید.

در مطالعه جدیدی ثابت شده است که

به‌دنبال برگزاری موفق نخستین کنگره بین‌المللی علوم و فناور‌‌ی‌نانو در سال ۱۳۸۵، دانشگاه تبریز با همکاری انجمن نانوفناوری ایران و به‌منظور فراهم آوردن بستر مناسبی برای ارائه و بحث در خصوص آخرین نتایج تحقیقاتی در زمینه علو‌‌م‌نانو و رسیدن به کاربردهای صنعتی آنها، دومین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری نانو موسوم به ICNN2008 را در روزهای ۷، ۸، ۹ آبان ماه ۱۳۸۷ برگزار می‌نماید.
ICNN2008 با در بر گرفتن طیف کاملی از شاخه‌های تحقیقاتی مرتبط با مقیاس نانو، زمینه لازم برای ملاقات دانشمندان سراسر دنیا به‌منظور تبادل نظر در مورد پیشرفت‌های جدید در حیطه علوم و فناور‌ی‌نانو را ایجاد می‌نماید.
دکتر عابد دبیر اجرایی کنگره در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از استقبال خوب پژوهشگران ایرانی و خارجی خبر داد و گفت: “حدود ۶۸۰ مقاله جهت ارائه در کنگره پذیرفته شده که قریب ۴۰ مورد آنها از کشورهای آلمان، انگلستان، آذربایجان، جمهوری چک، هندوستان، آمریکا، اسپانیا، چین، مالزی و ارمنستان ارائه گردیده‌اند.
عابد محورهای پذیرش مقالات را نانوفناوری زیستی، مواد نانوساختار (نانوکاتالیست‌ها، نانوفیلترها، …)، نانوکامپوزیت‌ها، نانوالکترونیک و نانومکانیک (نانوروبوت‌ها و نانوماشین‌ها)، نانو در پزشکی (دارورسانی، تشخیص، …)، نانوحسگرها و نانوحسگرهای زیستی، نانوفتونیک ، نانومغناطیس، ساخت و تعیین خواص در مقیاس نانو، محاسبات، شبیه‌سازی، طراحی و مدل‌سازی در زمینه نانو، نانوفناوری سبز و تجاری‌سازی تحقیقات در زمینه نانو ( نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، سرمایه‌گذاری، …) بر شمرد و گفت که بیشتر مقاله‌های ارسال شده با موضوع‌های نانوکامپوزیت‌ها، مواد نانوساختار و نانو در پزشکی هستند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌نانو در رابطه با برنامه‌های جنبی کنگره به برپایی نمایشگاه جانبی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره نمود و گفت: “کارگاه‌ها با موضوعات تکنیک‌های شناسایی قابل استفاده در حوزه نانو، آشنایی عملی با میکروسکوپ AFM و تکنیک‌های آن، تهیه نانوالیاف به روش الکتروریسندگی، مقایسه فنی اندازه‌گیری اندازه ذرات نانومواد بوسیله روش‌های مختلف، سنتز نقاط کوانتومی (QDs) با روش شیمیایی مرطوب و سنتز فریت کبالت – روی با دو روش احتراق و هم‌رسوبی در دمای اتاق برای علاقه‌مندان برگزار می‌گردد”. ‌