همراه با نوجوانان در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری‌نانو

در نخستین نمایشگاه توانمندی های فناورینانو، با نوجوانان و دانش آموزانی همراه می شویم که با شور و اشتیاق آمده اند تا بدانند نانو یعنی چه؟ و اینکه برگزاری چنین نمایشگاه هایی در شناساندن علوم جدید به نسلی که کنجکاوانه طلب علم و دانش را با توجه به دستاوردهای شکوهمند علمی کشور با کنجکاوی بیشتری دنبال می کند، چه میزان تأثیرگذار است.

در نخستین نمایشگاه توانمندی های فناورینانو، با نوجوانان و دانش آموزانی همراه می
شویم که با شور و اشتیاق آمده اند تا بدانند نانو یعنی چه؟ و اینکه برگزاری چنین
نمایشگاه هایی در شناساندن علوم جدید به نسلی که کنجکاوانه طلب علم و دانش را با
توجه به دستاوردهای شکوهمند علمی کشور با کنجکاوی بیشتری دنبال می کند، چه میزان
تأثیرگذار است.
در گام نخست، حضور سرشار از کنجکاوی نوجوانان و دانش آموزان در نمایشگاه نشان دهنده
بلوغ علمی نسلی است که به رغم تلاش مخالفان پیشرفت کشورمان و منحرف کردن اذهان
جوانان و نوجوانان این مرز و بوم، روز به روز برای یادگیری علوم جدید و دستیابی به
قله های علم و فناوری مشتاق تر می شوند.

دختر دانش آموزی- که از مدرسه ابراهیم (ع) همراه با مسئولان این مدرسه به نمایشگاه
آمده است و خیلی ذوق زده به نظر می رسد- می گوید:” نانو، هنر دستکاری در مولکول ها
برای ساخت قطعات کوچک است.”
به عقیده او فناوری نانو فراتر از مهندسی است و کسانی که در این زمینه فعال هستند،
هنرمندند.
دانش آموز پسری- که از مدرسه فنی ایثار با دوستان خود به نمایشگاه فناوری نانو آمده
است- درباره این فناوری می گوید:” ابتدا فکر می کردم این علم تنها در رشته شیمی
کاربرد دارد؛ اما اکنون دیدم که می توان از آن در تمام علوم استفاده کرد.”

وی با صورتی خندان و سرشار از هیجان می گوید:” نمایشگاه خیلی خوب است، من خیلی
استفاده کردم.”
نیک پی نام دانش آموزی از مدرسه تلاش است؛ وقتی از وی درباره تعریفش از فناوری نانو
می پرسیم با خنده می گوید:” یک چیز ریز… اندازه اتم!” این نوجوان- که به همراه
دیگر دوستانش پاسخ سئوال های ما را می دهد- می افزاید:” فناوری نانو می تواند با
ایجاد پیشرفت های بسیاری در علوم مختلف، خواص مواد را نشان دهد.” او گفت که تا پیش
از آمدن به این نمایشگاه چیزی درباره نانو نمی دانستیم، اما اکنون خیلی چیز ها یاد
گرفتیم.
دانش آموزان پس ازورود به نمایشگاه توانمندی های ملی فناوری نانو، پس از بازدید از
غرفه ها از غرفه آموزش عمومی استفاده می کنند؛ در این غرفه چهره های آنان زمانی که
کارشناسان مشغول توضیح درباره نانو هستند، دیدنی است سکوت بر آن فضا حکمفرماست و
همه به گفتار کارشناسان گوش می سپارند.
ارزیابی محمدرضا زارعی، کارشناس این کارگاه، را درباره حضور نوجوانان در کارگاه های
آموزشی فناوری نانو می پرسیم، وی می گوید:” بچه هایی که به این کارگاه می آیند
کنجکاوی و دقت خوبی دارند و بر پایی چنین نمایشگاهی محرک خوبی برای تشویق آنان در
پیگیری این علم است.”
زارعی می افزاید: “پس از شرکت دانش آموزان در این کارگاه، آنها به دنبال جزوه های
مکتوب هستند عملکرد انتشارات نمایشگاه می تواند در بهبود اطلاعات آنان مفید باشد.”

این کارشناس فناوری نانو با بیان اینکه برخی مراکز آموزشی فکر می کنند آموزش نانو
به دانش آموزن خوب نیست و در مقابل آن موضع می گیرند، اضافه می کند:” آموزش نانو می
تواند به تصمیم گیری دانش آموزان برای آینده علمی خود نقش مهمی را ایفا کند.”

به عقیده او آموزش باید فراگیر باشد و می توان با تدوین دروس تکمیلی، دانش آموزان
را کاملاً با این فناوری آشنا کرد.
شلوغ ترین بخش نمایشگاه، غرفه آموزش عمومی فناوری نانو است. استقبال دانش آموزان و
متخصصان و پژوهشگران نانو در این غرفه، اشتیاق مراجعان را برای آشنایی با این علم
نشان می دهد.
ابراهیمی، از دیگر کارشناسان آموزش، با اشاره به اینکه استقبال دانش آموزان از این
کارگاه خیلی جالب بوده است و آنها علاقه زیادی از خود نشان داده اند، می‌گوید: “برگزاری
کارگاه‌های این چنینی و تنظیم و تدوین کتب درسی می تواند در فراگیری این علم کمک
فراوانی کند”. به گفته او بهتر بود وسعت بیشتری برای غرفه آموزش در نظر گرفته می‌شد
و غرفه های آموزشی‌ای هم برای دانشجویان و متخصصان علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه
برپا می شد.
همچنین یکی از دانش‌آموزان درباره این کارگاه می گوید: “کارگاه آموزش خیلی شلوغ است
و ما نتوانستیم برخی از موارد را ببینیم”. او از کمی تجهیزات و وسعت کارگاه انتقاد
می کند، اما در عین حال می‌گوید: “خیلی خوب بود، در این نمایشگاه هم با علم نانو
آشنا شدیم، هم برخی از محصولات آن را شناختیم.”
گفتگو با دانش‌آموزان و نوجوانانی که برای بازدید به نخستین نمایشگاه توانمندی های
ملی نانو آمده بودند نشان می دهد که این نمایشگاه بر افزایش آگاهی آنها تأثیر زیادی
داشته و اشتیاقشان برای بیشتر دانستن درباره علوم جدیدی که ایران اسلامی نیز به آن
دست یافته، افزایش یافته‌است.
به گفته کارشناسان و بازدیدکنندگان نمایشگاه فناوری نانو، گسترش و تکرار چنین
نمایشگاه هایی می‌تواند به فراگیر شدن علوم جدید و رفع نیازهای علمی پژوهشگران و
دانش‌آموزان در آشنایی با فناوری‌های روز دنیا کمک فراوانی کند.