مصاحبه با مصطفی دستمردی، دبیر کمیته بهرهوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی؛ آزمایشگاه برتر (رتبه دوم) در سومین جشنواره برترینهای نانو
مصاحبه با مصطفی دستمردی؛ آزمایشگاه برتر (رتبه دوم) در سومین جشنواره برترینهای نانو
به راه حل های اساسی به جای مقطعی پاداش دهید |
لطفاً خودتان را معرفی نمایید. مصطفی دستمردی هستم، متولد ۱۳۶۱ و دانش آموخته رشته مهندسی صنایع. به عنوان مدیر کیفیت و دبیر کمیته بهرهوری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران مشغول به فعالیت میباشم. به عنوان رابط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، لطفاً این مرکز را معرفی نمایید. پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سال ۱۳۶۵ با هدف انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینههای مختلف علوم و تکنولوژی پلیمر، تربیت نیروی انسانی متخصص و افزایش دانش نیروهای شاغل در این بخش از صنعت تأسیس گردید. این مرکز در حوزه فناوری نانو دارای چه تجهیزاتی است ؟ آزمایشگاهها مهمترین بخش پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران هستند. تجهیزات و دستگاههای این مرکز بسیار پیشرفته و جدید است و انجام آزمایشها در آن بر طبق روشهای استاندارد بینالمللی، منطقهای و ملی نظیر ISO، ASTM، ISIRI صورت میگیرد. تجهیزاتی آزمایشگاهی که در این مرکز در حوزه فناوری نانو مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: SEM, NMR, XRD, XRF, GC-MS, FT-IR , CHNOS, DMA, TGA, DSC, STA و CHNOS. پژوهشگاه از سال ۱۳۸۴ به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو ایران در آمده است. به نظر جنابعالی علت موفقیت مجموعه آزمایشگاههای پژوهشگاه چیست و چه عواملی موجب کسب امتیاز در جشنواره برترینهای فناوری نانو شده است؟ ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده، استانداردسازی تمامی فرایندها، نگرش سیستمی و یکپارچه به مدیریت آزمایشگاهها و همین طور گسترش و به روز رسانی دانش فنی پرسنل از جمله عوامل اساسی موفقیت این مرکز است. علاوه بر این تلاشهای شبانهروزی و توجه ویژه محققان و مدیران ارشد این مرکز به مطالعه، تحقیق و گسترش مرزهای دانش در حوزه علوم و فناوری نانو عامل کلیدی دیگری است که موجب کسب امتیاز این مرکز در جشنواره برترینهای فناوری نانو شده است. پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تاکنون چه اقداماتی در خصوص استاندارد سازی مراکز آزمایشگاهی خود انجام داده و بطور کلی این موضوع از چه اهمیتی برخوردار است؟ در نگاه امروز جهانی، استاندارد سازی مهمترین مقوله در زمینه ایجاد، نگهداری و ارتقاء کیفیت سیستمها است. در سازمانها و مراکز تحقیقاتی از دیر باز نقش مدیریت و ایجاد ساز و کارهایی برای کنترل فرآیندها، شناسایی نقاط کنترل کیفی و اطمینان از صحت و دقت نتایج آزمونها مورد توجه بوده است. در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نیز افزایش کیفیت و بهبود مستمر خدمات ارائه شده و نیز کسب رضایت مشتریان داخلی (اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان و محققان) و خارجی همواره از خواستههای مدیران و مسئولان این مرکز بوده است. به منظور تحقق این اهداف و دستیابی به شاخصهای سند چشم انداز ۲۰ ساله، پژوهشگاه اقدام به اخذ استانداردهای بینالمللی نموده است. اقدامات اولیه جهت اخذ استاندارد ۹۰۰۱:۲۰۰۰ ISO در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ انجام گردیده و گواهینامه این استاندارد در سال ۱۳۸۵ اخذ شده است. به طور همزمان این پژوهشگاه به منظور تایید صلاحیت آزمایشگاهها در تولید داده و معتبرسازی فنی نتایج، اقدام به اخذ اعتبار نامه۱۷۰۲۵:۲۰۰۵ ISO/IEC برای آزمایشگاههای مرکزی خود نموده که این امر نیز در سال ۱۳۸۶ محقق گردیده است. علاوه بر این آزمایشگاههای پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران دارای تایید صلاحیت ملی از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز هست. از آنجا که کیفیت فرایندی است بی پایان، این مرکز در صدد آن است تا ضمن نگهداری سیستم کیفیت جاری در آزمایشگاههای مرکزی، سایر آزمایشگاههای پژوهشکدههای خود را در یک سال آینده به محدوده این استاندارد اضافه نماید. به نظر شما به چه شکل میتوان بهرهوری را در سازمانها و مراکز تحقیقاتی |