کارگاه آموزشی – آشنایی با فناوری‌نانو ویژه رسانه‌ها – برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با فناوری‌نانو ویژه رسانه‌ها، با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مهر، ایسنا، موج، فارس، با همت کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و با همکاری کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد، روز شنبه ۳۰ آذر ماه سال ۱۳۸۷ برگزار گردید.

New Page 1

کارگاه آموزشی آشنایی با فناوری‌نانو ویژه رسانه‌ها، با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مهر، ایسنا، موج، فارس، با همت کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد، روز شنبه ۳۰ آذر ماه سال ۱۳۸۷ برگزار گردید.
مهندس قربانعلی، کارشناس این کارگروه، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، از برگزاری دوره‌ای این سمینارها برای آشنایی هر چه بیشتر خبرنگاران با فناوری‌نانو خبر داد و خواستار ارتباط هرچه بیشتر و مستمرتر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با ستاد شد.
در این دوره، مباحث مربوط به مدیریت علم و فناوری و همچنین شاخص‌های ارزیابی راهبردی علوم و فناوری نانو مطرح گردید.
مهندس یاسر خوشنویس از واحد سیاستگذاری و ارزیابی ستاد، سخنانی پیرامون “مفاهیم کلیدی مدیریت علم و فناوری‌” ارائه داد.
وی با هدف آشنایی خبرنگاران با مفاهیم علم، اختراع، فناوری و نوآوری، به بیان تعریف و رابطه آنها و همچنین معرفی چرخه جریان مالی، از مرحله اکتشاف تا به بازار آمدن محصول، پرداخت و در ادامه خاطر نشان کرد که ما به متخصصان کارآمد در تمامی مراحل فرایند نوآوری نیاز داریم. اما متاسفانه دانش‌پژوهان ایرانی، بیشتر تمایل به انیشتین و بور شدن دارند یعنی تنها در تلاش برای فهم و درک علوم نانو هستند، درحالی‌که آنها باید پاستور گونه باشند و سعی کنند علاوه بر فهم و درک دانش‌ نانو، برای به کارگیری آن تلاش کنند”.
مهندس خوشنویس با بیان این مطلب که “ما باید بین فشار علمی و کشش بازار تعادل ایجاد کنیم”، افزود: “هدف مدیران فناوری ما، خلق ثروت با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است که این مهم بدون شناخت فناوری‌های نو (توانمندساز و انقلابی) و توجه به چرخه عمر فناوری‌های عام میسر نخواهد شد”.
در ادامه مهندس سعید امیری از واحد سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد، به معرفی شاخص‌های ارزیابی راهبردی علوم و فناوری نانو پرداخت و گفت: “مطابق سند راهبرد آینده، هدف این است که تا سال ۱۳۹۳ در بین ۱۵ کشور برتر جهان در حوزه فناوری‌نانو قرار بگیریم. برای دستیابی به این هدف، شناخت وضعیت موجود و تعیین جایگاه کشور در هر شاخص و همچنین دریافت بازخورد اجرای سیاست‌ها و اتخاذ تدابیری جهت اصلاح آنها امری ضروری خواهد بود”.
سپس با معرفی حوزه‌های مختلف ارزیابی، به بیان شاخص‌های راهبردی این علم پرداخت و در ادامه نهادها و مراکز پژوهشی و نیز تولیدات علمی را با توجه به شاخص‌های مربوط به کیفیت و کمیت مقالات معرفی نمود.
مهندس امیری، تعداد اختراعات داخلی یک کشور را، معیاری از توان تجاری‌سازی و پتانسیل بازار آن کشور برای یک فناوری خاص دانست و سپس به بیان شاخص‌های ارزیابی راهبردی صنعت (بازار) پرداخت.
در پایان، ماموریت واحد سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد را، “ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها از تصمیم‌سازی تا اجرا در محیط توسعه علم و فناوری نانو در راستای اهداف ستاد و اهداف کلان ملی و فراهم‌سازی رهنمودهایی برای تدوین و اصلاح آنها ” عنوان نمود.