روسیه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران فناوری‌نانو می‌دهد

ستاد فناوری نانوی روسیه (ROSNANO)، برای توسعه فناوری‌نانو و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه، وام های ۱۰ساله با نرخ بهره ۸ درصد ارائه می کند.

در اولین فروم بین المللی فناوری نانو در روسیه، آناتولی چیوبایس، رئیس ستاد فناوری نانوی این کشور، خاطر نشان کرده است که در شرایط بحران مالی کنونی، فناوری نانو حوزه بسیار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری است. وی در این مصاحبه با پیشنهاد وام‌های دولتی کم‌بهره و سایر مزایای جانبی تلاش کرد سرمایه‌گذاران را به این حوزه جذب کند.

در حال حاضر ستاد فناوری نانوی روسیه (ROSNANO)، برای توسعه فناوری‌نانو و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه، وام های ۱۰ساله با نرخ بهره ۸ درصد ارائه می کند. به گفته چیوبایس این وام ها برای سرمایه‌گذاران روسی و خارجی در نظر گرفته شده تا آنها بتوانند منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در پروژه ها را تأمین کنند . در عین حال ROSNANOآماده است تا ۹۰ درصد منابع مالی پروژه‌ها را نیز تأمین کند.

به گفته چیوبایس، ستاد فناوری نانو روسیه شرایط کاملاً یکسانی برای سرمایه گذاران روسی و خارجی فراهم کرده و با آنها به طور یکسان برخورد می‌کند. در این راستا، ستاد فناوری نانو روسیه آماده است تا خدمات قانونی و مالیاتی و نیز مشاوره متخصصان علمی، برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. در عین حال این ستاد آماده است به محض اینکه پروژه به سود آوری رسید، تمام سهام آن‌را بلافاصله واگذار کند.

این ستاد از سرمایه‌گذاران در حل مسائل بروکراسی و ورشکستگی حمایت کرده و به ارتقای محصولات تولیدی آنها کمک خواهد کرد.

تنها شرط ستاد برای سرمایه گذاران این است که سرمایه‌گذاران محصولات خود را در داخل روسیه تولید کنند.

دولت روسیه سال گذشته میلادی ۶۵/۴ میلیارد دلار برای جذب سرمایه‌های خصوصی در حوزه فناوری نانو و افزایش سطح فناوری تولیدات داخلی، اختصاص داده است. این ستاد برنامه‌ریزی کرده است تا این میزان را درطی ۸ سال آینده به بیش از دو برابر افزایش دهد.