با افزایش تجاریسازی محصولات مبتنی بر فناورینانو، شرکتهای بزرگ دنیا در جهت همگامی با این وضعیت جدید، راهبردهای تحقیق و توسعه خود را در این حوزه تغییر میدهند.
توجه شرکتهای بزرگ دنیا به فناورینانو
با افزایش تجاریسازی محصولات مبتنی بر فناورینانو، شرکتهای بزرگ دنیا در جهت همگامی با این وضعیت جدید، راهبردهای تحقیق و توسعه خود را در این حوزه تغییر میدهند. با افزایش تجاریسازی محصولات مبتنی بر فناورینانو، در سال ۲۰۰۷ ارزش فروش محصولات مبتنی بر این فناوری حدود ۱۴۷ میلیارد دلار بود. بهمنظور همگامی با این وضعیت جدید، راهبردهای شرکتهای بزرگ دنیا و شرکتهای نوپای فعال در حوزه فناورینانو تغییر کردهاست. بر اساس گزارشی که بهتازگی مؤسسه تحقیقاتی لوکس (Lux Research) منتشر کردهاست، مدیران ارشد شرکتهای بزرگ دنیا علاقهمند به توسعه محصولات مبتنی بر فناورینانو در سبد محصولات تولیدی خود هستند؛ در حالی که هنوز هم در زمینه توسعه محصولات مبتنی بر این فناوری شک و تردیدهای زیادی وجود دارد، ولی شرکتهای بزرگ از ناکامیهای گذشته عبرت گرفته، برای کاهش ریسک در این زمینه از «مدلهای نوآوری باز» استفاده میکنند. مؤسسه لوکس ریسیرچ برای تجزیه و تحلیل راهبردهای شرکتهای بزرگ دنیا و متخصصان فعال در زمینه فناورینانو، تحقیق جدید را بین ۳۱ مدیر ارشد فعال در زمینه فناوری نانو از شرکتهای بزرگ دنیا و انجام بیش از هزار مصاحبه با این مدیران، اجرا کردهاست. برخی از نتایج این مطالعه عبارتند از: میزان آگاهی شرکتها و مدیران ارشد از فناورینانو در حال افزایش است؛ حدود ۶۵ درصد از مدیران ارشد شرکتهای دنیا، اطلاعات مناسبی دربارۀ فناورینانو دارند، این میزان آگاهی در مقایسه با دو سال قبل دو برابر شدهاست. تقریباً هر شرکت بزرگی دارای یک راهبرد مشخص در زمینه فناورینانو است که تقریباً همه آنها غیر متمرکز است. ۶۴ درصد از شرکتکنندگان در این تحقیق دارای راهبرد مشخصی برای بهرهبرداری از نوآوریهای حوزه فناورینانو بودند. ۶۵ درصد نیز ساختار سازمانی غیر متمرکزی را برای فعالیت در زمینه فناورینانو ارائه کردهاند. شرکتها به دنبال جذب نوآوران برونسازمانی برای تکمیل فعالیتهای داخلی خود در زمینه فناورینانو هستند. ۱۰۰ درصد از شرکتهایی که با آنها مصاحبه شد، اظهار کردهاند که همکاری با دانشگاهها، شرکتهای نوپا و سایر شرکتهای بزرگ از عناصر اصلی راهبردهای فناورینانوی آنهاست. شرکتها از چنین همکاریهایی بهعنوان گزینهای جذاب برای تقسیم هزینهها و ریسکها یاد میکنند. مسائل ایمنی، سلامت و زیستمحیطی(EHS) نانومواد از اولویتهای تحقیقاتی اصلی شرکتهای نوپا و از دغدغههای اصلی مدیریتی شرکتهای بزرگ است. مسائل EHS نانومواد از موضوعهای مورد توجه شرکتهای فعال در زمینه توسعه کاربردهای این مواد است. در صورتی که این شرکتها نتوانند با ریسکهای واقعی، ریسکهای بالقوه و نحوه تدوین مقررات در این زمینه برخورد مناسبی داشته باشند، نمیتوانند از مزایای این فناوری نیز بهرهمند شوند. متن کامل این گزارش از طریق نشانی www. luxresearchinc. com قابل خریداری است. |