پوشش گسترده مثبت فناورینانو در رسانههای جمعی چاپی آلمان، باعث شدهاست تا همینک مردم این کشور تصویر مثبتی از این فناوری در ذهن خود داشته باشند و مصرفکنندگان آلمانی بدون هیچگونه نگرانی، از محصولات مبتنی بر این فناوری در حوزههای مختلف استفاده کنند.
نگاه مثبت رسانههای آلمان به فناورینانو
پوشش گسترده مثبت فناورینانو در رسانههای جمعی چاپی آلمان، باعث شدهاست تا همینک مردم این کشور تصویر مثبتی از این فناوری در ذهن خود داشته باشند و مصرفکنندگان آلمانی بدون هیچگونه نگرانی، از محصولات مبتنی بر این فناوری در حوزههای مختلف استفاده کنند. تجزیه و تحلیل میزان پوشش فناورینانو در رسانههای جمعی آلمان، موضوع طرح تحقیقاتیای بود که از سوی مؤسسه فدرال ارزیابی ریسک این کشور(BfR) انجام شدهاست. بهطور کلی رسانههای چاپی آلمان، بیشتر مزایای این فناوری جدید را مطرح کردهاند و مقاله یا اخبار کمتری در زمینه ریسکهای این فناوری منتشر کردهاند. به گفته پرفسور آندریاس هنسل، رئیس BfR، پوشش گسترده مثبت فناورینانو در رسانههای جمعی چاپی آلمان باعث شده تا هماکنون مردم این کشور تصویر مثبتی از این فناوری در ذهن خود داشته باشند. نتایج دو مطالعه علمی جدیدی که بهتازگی BfR آنها را انجام دادهاست، نشان میدهد که مصرفکنندگان آلمانی مزایای بسیاری را در استفاده از محصولات فناورینانو به دست آوردهاند. هماکنون فناورینانو در پزشکی، محصولات مصرفی و مواد پاککننده بهطور گسترده استفاده میشود و در مقابل مصرفکنندگان این کشور نسبت به استفاده از نانوذرات در مواد غذایی شک و تردید دارند. BfR در گزارشی با عنوان «درک ریسک در رابطه با فناورینانو، تجزیه و تحلیل پوشش رسانهها»، اولین تحقیق جامع خود در زمینه میزان پوشش موضوع فناورینانو در رسانههای جمعی مطرح آلمان را منتشر کردهاست. همکار BfR در این مطالعه مؤسسه علوم ارتباطات دانشگاه مونستر بود. در این تحقیق ۱۶۹۶ مقاله که بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ در ۹ روزنامه و مجله منتشر شده بود، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این بررسی نشان داد که همینک فناورینانو موضوع مناقشات رسانههای چاپی آلمان نیست. ۷۰ درصد از مقالههای بررسیشده در این تحقیق بر جنبههای مثبت محصولات و فرایندهای فناورینانو تمرکز داشتند. این مقالهها عمدتاً بر کابردهای فناورینانو در پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش بالقوه درآمدهای حاصل از فروش محصولات فناورینانو و اشتغالزایی از طریق توسعه محصولات و فرایندهای مبتنی بر این فناوری تمرکز داشتند، همچنین این مقالهها عمدتاً جنبههای علمی و اقتصادی این فناوری را بررسی کردهاند. با وجود این بیشتر ذینفعانی که در بالا به آنها اشاره شد، عمدتاً نمایندگان شرکتها و مجموعههای علمی بودهاند و تاکنون نمایندگان مجموعههای سیاستگذاری و سازمانهای غیر دولتی نقش کمی در پوشش رسانههای جمعی آلمان دارند. بعد از تلویزیون، رسانههای چاپی منبع بسیار مهمی برای ارائه اطلاعات به مصرفکنندگان هستند. همان طور که در تحقیق BfR تأیید شدهاست، این مسأله در زمینه فناورینانو نیز مصداق دارد. بدیهی است که پوشش مثبت فناورینانو در رسانهها بر نوع نگرش مصرفکنندگان نسبت به این فناوری تأثیر بسزایی دارد. از یافتههای اصلی این مطالعه، این است که مصرفکنندگان امیدواراند فناورینانو در زمینه محصولات پاککننده، محصولات روغنی و… مزایای زیادی ارائه کند. هماکنون مصرفکنندگان آلمانی تنها به کاربردهای فناورینانو در مواد غذایی شک و تردید دارند که در این مطالعه ۸۴ درصد از شرکتکنندگان نسبت به استفاده از این فناوری در این زمینه ابهامات زیادی داشتند. |