تولید دستگاه نمونه‌ساز با استفاده از نانوپودر

گروهی از محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه ملی چنگ کونگ (NCKU) در تایوان به رهبری پروفسور سن یونگ لی، موفق به توسعه نمونه اولیه یک چاپگر سه‌بعدی پیشرفته شده‌اند که یک ابزار نمونه‌سازی سریع (RP) به شمار می‌آید.

گروهی از محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه ملی چنگ کونگ (NCKU) در تایوان به رهبری پروفسور سن یونگ لی، موفق به توسعه نمونه اولیه یک چاپگر سه‌بعدی پیشرفته شده‌اند که یک ابزار نمونه‌سازی سریع (RP) به شمار می‌آید. هزینه این کار توسط برنامه توسعه فناوری برای دانشگاه (TDPA) تأمین شده است.

TDPA توسط وزارت امور اقتصاد (MOEA) مدیریت شده و هدف آن تشویق دانشگاه‌ها به شرکت در برنامه‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های صنعتی است. این روش نمونه‌سازی سریع به یک شرکت محلی به نام MicroJet Ltd. انتقال داده شده است که تنها شرکت محلی است که فناوری تولید چاپگر را در اختیار دارد. انتظار می‌رود درآمد ناشی از این روش در ۵ سال به ۱۰ تا ۱۶ میلیون دلار آمریکا برسد.

پروفسور وی‌سیانگ لای یکی دیگر از محققان این پژوهش می‌گوید روش «چاپ سه‌بعدی» که اولین ماشین نمونه‌سازی تجاری است که به صورت محلی توسعه یافته است، قابلیت‌های تجاری زیادی دارد. به علاوه، مزیت دیگر این ابزار آن است که تمام قطعات مورد نیاز برای ساخت آن به صورت محلی تأمین شده و بر خلاف قبل، نیازی به واردات از کشورهای دیگر ندارد.

دکتر سن یونگ لی، استاد برجسته دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر مرکز تحقیق و توسعه فناوری مکانیکی می‌گوید برای ساخت این چاپگر سه‌بعدی، فناوری‌های اصلی زیادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این فناوری‌ها شامل فناوری تولید پودر نانومقیاس، جایدهی دقیق و کنترل فرایند، آمیختن پودر، روش‌های پیونددهی و انسجام، افشانه تزریق جوهر و روش‌های پیشران، و سیستم یکپارچه چاپ تزریقی هستند.

وی اضافه کرد که این فناوری«چاپ سه‌بعدی تزریقی» کاربردهای صنعتی بسیار وسیعی دارد. علاوه بر دستگاه نمونه‌ساز، از فناوری تولید پودر نانومقیاس می‌توان در صنایع مختلفی همچون بسته‌بندی مدارات مجتمع، تولید قطعات میکروالکترونیکی، صنایع شیمیایی، زیست‌پزشکی و فناوری نانو با درآمد تخمینی سالانه ۳۰۰ میلیون دلار بهره برد. روش جایدهی دقیق نیز در ماشین‌های بسیار دقیق همچون ابزارهای اندازه گیری، تلسکوپ‌ها، و تجهیزات پزشکی مورد نیاز است. به‌علاوه، آمیختن پودر و روش‌های پیونددهی و انسجام نیز در مهندسی مکانیک، زیست‌پزشکی و حوزه‌های مربوط مفید هستند.

پروفسور وی‌سیانگ لای می‌گوید فناوری نمونه‌سازی سریع یکی از برجسته‌ترین فناوری‌های مکانیکی است که از ابتدای قرن بیستم تاکنون توسعه یافته است. در این روش از فناوری ماشین‌های دقیق، فناوری رایانه‌ای، و همچنین مهندسی مکانیک و تولید مواد بهره برده می‌شود.