برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا برای بررسی ریسک‌های نانومواد

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) اقدامات اولیه خود برای تدوین مقررات در زمینه ریسک‌های بالقوه زیست‌محیطی، سلامت و ایمنی (EHS) تولید و استفاده از نانومواد را انجام داده است.

نانومواد به خاطر اندازه کوچک آنها از نظر شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر بوده، و ممکن است دارای ویژگی‌های الکتریکی یا بسیار سیار ‌باشند. این مسائل باعث شده است تا سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا و سایر سازمان‌های دولتی در سطوح ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی محلی اثرات مختلف این مواد را بررسی کنند.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) اقدامات اولیه خود برای تدوین مقررات در زمینه ریسک‌های بالقوه زیست‌محیطی، سلامت و ایمنی (EHS) تولید و استفاده از نانومواد را انجام داده است. اقدامات EPA نشان می‌دهدکه این سازمان قصد دارد در بررسی این ریسک‌های بالقوه به جای استفاده از تلاش‌های داوطلبانه صنعت، بیشتر از سازمان‌های قانونی موجود در این زمینه استفاده کند.

در نوامبر سال ۲۰۰۸، EPA «قانون استفاده جدید با اهمیت (SNUR) » را برای نانوذرات در چارچوب قانون کنترل مواد سمی (TSCA ) ارائه کرد. SNURs به افرادی احتیاج دارد تا EPA را حداقل ۹۰ روز قبل از آغاز تولید، واردات یا پردازش مواد شیمیایی موجود برای هر گونه فعالیت تعیین شده به وسیله SNUR ، به‌عنوان مواد تولیدی قابل استفاده جدید و با اهمیت، مطلع کند.

به‌علاوه در اکتبر سال ۲۰۰۸، EPA به طور رسمی تولید کنندگان نانولوله‌های کربنی را ملزم کرد تا به این نکته توجه داشته باشند که نانولوله‌های کربنی از نظر شیمیایی با ترکیبات کربنی موجود فرق دارند و بنابراین مقررات آنها باید در چارچوب TSCA بررسی شوند.

سرانجام در سپتامبر ۲۰۰۸ EPA ، نانومواد را به عنوان مواد شیمیایی جدید در چارچوب TSCA مدنظر قرار داد.

به خاطر این اقداماتEPA، شرکت‌ها و سایر سازمان‌هایی که در حال حاضر نانومواد، تولید یا وارد می‌کنند باید الزامات قانونی فعالیت‌های خود را در چارچوب TSCA ارزیابی کنند.

TSCA به EPA اختیارات گسترده‌ای می‌دهد تا در زمینه مدیریت عناصر شیمیایی، قوانین و مقررات لازم را تدوین کند. در چارچوب TSCA سازمان محیط زیست ایالات متحده آمریکا از هر ماده شیمیایی موجود که در ایالات متحده آمریکا تولید یا پردازش می‌شوند یک نمونه نگهداری می‌کند. تمام مواد در لیست مواد شیمیایی جدید طبقه‌بندی نمی‌شوند. اما تولیدکنندگان یا واردکنندگان مواد جدید باید اطلاعات لازم را به EPA در قالب یک «اطلاعیه پیش‌تولیدی» یا «گواهی معافیت کاربردی»، حداقل ۹۰ روز قبل از آغاز ساخت یا وارد کردن آن ارائه کنند. سپس EPA نظر کارشناسی خود را در مورد تولید یا وارد کردن این مواد ارائه می‌کند.