فناوری نانوالیاف پیشرفته، برای تصفیه‌‌ی هوا و مایعات

فناوری نانوالیاف پیشرفته، شامل یک ساختار میکرومتخلخل است و کاربردهای فراوانی در بهبود خواص سدکنندگی، پالایش مایعات و گازها دارد.

شرکتHollingsworth & Vose Company) H&V) (شرکتی پیشرو در امر تولید کاغذهای مهندسی و سیستم‌های بافته‌نشده) محصول جدید خود را با نام NANOWEB® به بازار معرفی کرده‌است.

این فناوری پیشرفته در نانوالیاف، کاربردهای فراوانی برای بهبود خواص سدکنندگی، پالایش مایعات و گازها خواهد داشت. این فناوری شامل یک ساختار میکرومتخلخل، بادوام و کنترل فرایندی بی‌نظیر است.

نایب‌رئیس شرکت(H&V) گفت:«توزیع قطر و ضخامت لایه‌ به‌منظور دستیابی به بهترین کارایی در مصارف گوناگون فرموله می‌شود.

محدوده‌ی انداز‌ه‌ی NANOWEB بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ میکرون است و تا یک میکرون نیز قابل افزایش است. ضخامت لایه‌ی نانوالیاف نیز بین ۱۵ تا ۳۰ میکرون قابل تغییر است. لایه‌ی دوم می‌تواند از طریق یک پلیمر مشابه یا پلیمری غیر مشابه اعمال گردد. NANOWEB می‌تواند به‌عنوان روکش بر روی هر زیرآیند بافته‌نشده‌ای؛ مانند شیشه، سلولز، لیف‌های سنتزی و یا به‌عنوان لایه‌ای به‌‌تنهایی اعمال گردد. وقتی NANOWEB به‌عنوان یک لایه به‌تنهایی تولید می‌شود، ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکرون را خواهد داشت.

موارد کاربردی فناوری NANOWEB واقعاً نامحدود است؛ در ذیل به گوشه ای از آنها اشاره می‌گردد:

۱ – تصفیهی هوا: فناوری NANOWEB می‌تواند به میزان قابل توجهی امکان حذف ذرات ریز را از جریان هوا در فیلترهای تصفیه‌ی هوا افزایش دهد. از این فناوری می‌توان در مصارفی همچون جمع‌آوری‌کننده‌ی گرد و غبار، توربین‌های گازی، کابین‌‌های محفظه‌ی موتور، درایور دیسک‌‌های رایانه، HVAC و فیلترهای با کارایی بالا استفاده کرد. چسبندگی قوی لایه‌ی نانولیف، این فناوری را برای کاربردهای تمییزکاری ضربانی(pulse-cleaning) ممتاز ساخته‌است.

۲ – تصفیهی مایعات: ترکیب سنتزی محمل NANOWEB، باعث بهبود کارایی و افزایش طول عمر در فرایند پالایش سوخت و روغن می‌گردد. فناوری NANOWEB، بستر انجام میکروفیلتراسیون پیشرفته‌ی مورد نیاز برای پیش‌پالایش غشاهای RO و UF در مایعات در علوم زیستی، غذا و نوشیدنی‌ها را فراهم می‌سازد.

کارشناسان شرکت (H&V)مدعی بیشتر بودن ۴۰ درصد از تخلخل در این فناوری نسبت به فناوری استاندارد هستند.

۳ – خواص سدکنندگی: ساختار میکرومتخلخل این فناوری برای افزایش خواص سدکنندگی و عایقی در بسیاری از کاربردهای محافظتی با قابلیت بالا شامل عایق‌های حرارتی و صوتی، وسایل خواب ضد آلرژی، پارچه‌های با قابلیت تبادل هوایی ضد آب و نگهداری انرژی، مناسب است.

این فناوری پیشرفته در نانوالیاف، انعطاف بالایی برای هماهنگی با نیازهای مشتری داشته، دارای طول عمر بالاتر و قابلیت فرایندپذیری مواد پیشرفته است.

نایب‌رئیس این شرکت افزود:«این فناوری دارای سازگاری شیمیایی بالایی بدون هیچ‌گونه استخراج یا نفوذ مواد است که این امر باعث افزایش کارامدی آن برای مصارف بزرگ و در عین حال کاهش هزینه‌ها و افزایش اندوخته انرژی خواهد شد.