نوآوری در ساخت ماده پرکننده ریشه دندان به‌کمک نانوذرات نقره

به تازگی اختراعی با موضوع ساخت گوتاپرکای پوشش‌داده‌شده به‌کمک نانوذرات نقره در ایران به ثبت رسیده است. این ماده می‌تواند به عنوان ماده پرکننده دندان با قابلیت ضدخوردگی و خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی در درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار گیرد.

New Page 1

به تازگی اختراعی با موضوع ساخت گوتاپرکای پوشش‌داده‌شده به‌کمک نانوذرات نقره در ایران به ثبت رسیده است. این ماده می‌تواند به‌عنوان ماده پرکننده دندان با قابلیت ضدخوردگی و خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی در درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر سید امید دیانت -مخترع- در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو گفت: “پر کردن کانال ریشه دندان یکی از پارامترهای تعیین‌کننده و کلیدی در موفقیت درمان ریشه دندان است. فرایندهای شیمیایی- مکانیکی پاک‌سازی و شکل‌دهی کانال دندان باعث ایجاد یک فضای غیر استریل می‌شوند، لذا جهت جلوگیری از اتصال و رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت، مواد پرکننده ریشه باید خاصیت ضدباکتریایی داشته باشند.

گوتاپرکا ماده رایجی است که از سال‌ها قبل به‌عنوان ماده اصلی پرکننده ریشه دندان استفاده می‌شود. این ماده خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی محدودی دارد. با توجه به معرفی نانوذرات نقره و خاصیت ضدباکتریایی و کاربرد فراوان آن در حوزه پزشکی، در این طرح برای اولین بار سطح گوتاپرکا به کمک لایه نازکی از نانوذرات نقره پوشش داده شده‌است. سپس مورفولوژی سطح به کمک میکروسکپ SEM و خاصیت ضدباکتریایی آن به روش محیط کشت آگار بررسی گردیده‌است.

نتایج حاکی از آن‌است که گوتاپرکای پوشش‌داده‌شده با نانونقره، فعالیت قابل ملاحظه‌ای در مقابل چهار میکروارگانیسم استاف اورئوس، اشرشیاکلی، انتروکوک فکالیس و کاندیدا آلبیکانس دارد و گفتنی‌است؛ این ماده پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی و حیوانی بهعنوان ماده پرکننده دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اختراع که با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و با هدایت دکتر محمد عطایی صورت گرفته‌است، در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی که در تاریخ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه سال جاری در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار گردید، به نمایش گذاشته شد.