استفاده از فناوری‌نانو در حفظ مواد غذایی

دانشمندان مرکز تحقیقات کشاورزی(ARS) و همکاران دانشگاهی آنان موفق به ساخت نوعی حسگر زیستی در مقیاس میکروسکوپی شده‌اند که مشاهده‌ی باکتری سالمونلا را در تست‌های آزمایشگاهی با استفاده از رنگ‌های فلورسانس آسان‌تر می‌نماید.

دانشمندان مرکز تحقیقات کشاورزی(ARS) و همکاران دانشگاهی آنان موفق به ساخت نوعی حسگر زیستی در مقیاس میکروسکوپی شده‌اند که مشاهده‌ی باکتری سالمونلا را در تست‌های آزمایشگاهی با استفاده از رنگ‌های فلورسانس آسان‌تر می‌نماید.این حسگر با سایر پاتوژن‌های غذایی نیز به‌خوبی سازگار است.

این حسگر که در ابعاد میلیاریم متراست، بخشی از فناوری‌نانو محسوب می‌شود.

نمونه‌هایی از حسگرهای زیستی در طبیعت وجود دارد. توسط آنها حشرات مقادیر بسیار کمی از فرومون‌های جنسی را در محیط تشخیص داده و آنها را به‌عنوان نشانه‌ای برای یافتن جفت استفاده می‌کنند.

همچنین ماهی‌ها برای تشخیص لرزش‌های خفیف موجود در آب دریا از حسگرهای زیستی استفاده می‌کنند. مرکزARS و دانشگاه جورجیا از فناوری‌نانو به‌منظور تکمیل این حسگرهای زیستی استفاده کرده‌اند.

این حسگرها بر اساس نظر Park، توانایی بسیاری برای حفظ سلامت مواد غذایی دارند. حسگرهایی که او و همکارانش در دانشگاه ساخته‌اند، شامل ذرات رنگی فلورسانس ارگانیک است که به آنتی‌بادی‌های سالمونلا متصل می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها مانند قلاب به باکتری سالمونلا می‌چسبند و مواد رنگی فلورسانس مثل چراغ از خود نور می‌دهند و در نتیجه مشاهده‌ی باکتری‌ها آسان‌تر می‌شود.

خوردن غذاهای آلوده با سالمونلا موجب بروز تهوع و اسهال شدید و گاهی مرگ می‌شود.

این تحقیق برای Park جایزه تحقیقات نانو را در ششمین سمپوزیوم فناوری‌نانو کشور کره به ارمغان آورد.