پیش‌بینی بازار جهانی فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳

پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) بازار جهانی فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳ بیش از۲۰ درصد باشد. همچنین این گزارش پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد، که این میزان رشد، نشان دهنده نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴۹ درصد، بین دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ است.

فناوری‌نانو باعث ایجاد تحول در حوزه‌های مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و ژنتیک خواهد شد. ما هر روز شاهد ورود محصولات جدید مبتنی بر فناوری‌نانو به بازار هستیم و نتایج تحقیقات این حوزه به سرعت در حال تجاری‌شدن هستند.

این فناوری به بهبود محصولات و فرایندهای تولید با مشخصات و کارکردهای جدید کمک می‌کند. انتظار می‌رود که در سال‌های آتی، کاربردهای مبتنی بر فناوری‌نانو، تقریبا تمام بخش‌های صنعتی را پوشش داده و به طور گسترده وارد بازار محصولات مصرفی شود. با توجه به آینده درخشان این صنعت، کشورهای مختلف دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه انجام می‌دهند.

موسسه تحقیقات و بازار به تازگی گزارشی باعنوان «پیش‌بینی بازار فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳» (Nanotechnology Market Forecast to 2013) منتشر کرده است.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) بازار جهانی فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳ بیش از۲۰ درصد باشد. همچنین این گزارش پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد، که این میزان رشد، نشان دهنده نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴۹ درصد، بین دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ است. این میزان رشد، ناشی از سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت‌ها و شرکت‌های مختلف در تحقیق و توسعه علم و فناوری‌نانو است.

طبق یافته‌های این گزارش، بیشترین نرخ رشد بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو متعلق به منطقه حوزه اقیانوسیه با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۵۲ درصد، در دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳خواهد بود. بعد از این منطقه، کشورهای اروپایی در جایگاه بعدی قرار دارند.

با سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای چین، هند و روسیه در این زمینه، در آینده شاهد رشد چشمگیر بازار فناوری‌نانو در این کشورهای خواهیم بود.

این گزارش به روز شده و مشروح، سناریوهای گذشته، حال و آینده بازار جهانی فناوری‌نانو، به همراه بررسی روندهای نوظهور را ارائه می‌کند. همچنین بازار فناوری‌نانو بر اساس کاربردها و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه نیز بخش‌بندی شده است.

گزارش مذکور، بازار فناوری‌نانو را بر اساس کشورهای پیشگام و برتری‌های آنها در این بخش بررسی کرده و وضعیت کشورهای نوظهور در این حوزه را تشریح می‌کند. محورهای کلیدی گزارش عبارتند از:

  • روش‌شناسی تحقیقات؛

  • نگاهی بر فناوری‌نانو؛

  • توسعه‌ها و روندهای اصلی بازار؛

  • عملکرد صنعت جهانی فناوری‌نانو در آینده؛

  • مناطق با رشد بالا؛ و

  • موانع رشد این حوزه.