توسعه صادرات کاغذ با فناوری نانو

محققان دانشگاه ویکتوریا در زلاند نو راه‌های جدیدی برای استفاده عملی از فناوری نانو در صنعت سودآور صادرات کاغذ در این کشور یافته‌اند.

محققان دانشگاه ویکتوریا در زلاند نو راه‌های جدیدی برای استفاده عملی از فناوری نانو در صنعت سودآور صادرات کاغذ در این کشور یافته‌اند.

دکتر آرون اسمال و پروفسور جیم جانستون روش‌های چاپ یا روکش ‌دادن نانوذرات به شکلی مقرون به صرفه روی کاغذ و مواد بسته‌بندی را مورد بررسی قرار داده‌اند. نانوذرات ذرات کوچکی هستند که اندازه آنها ۱۰۰۰۰ برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان است.

با استفاده از یافته‌های آنها و با افزودن یک مرحله ساده به انتهای فرایند تولید کاغذ می‌توان محصولات کاغذی خاصی تولید کرد که دارای ویژگی‌های مغناطیسی، رسانایی الکتریکی، یا فعالیت اُپتیکی باشند.

با وجودی که نانوذرات قبلاً برای روکش‌دهی موادی همچون پارچه یا ذرات رس مورد استفاده قرار گرفته‌اند، این اولین باری است که این فناوری روی کاغذهای تولیدی زلاند نو که به بسیاری از کشورها صادر می‌شود، استفاده می‌گردد.

دکتر اسمال که نتایج تحقیقات وی در مجلات علمی بین‌المللی Current Applied Physics و Journal of Colloid and Interface Science منتشر شده است، می گوید این روش‌ها کاربردهای بالقوه بسیار زیادی دارند.

او می‌افزاید: «ما می‌دانیم چگونه نانوذراتی را چاپ کنیم که زیر نور ماورای بنفش می‌درخشند اما زیر نور مرئی دیده نمی‌شوند. از این نانوذرات می‌توان برای برچسب‌زنی‌های امنیتی در جهت جلوگیری از جعل اسناد استفاده کرد. همچنین می‌توان برچسب‌هایی تولید کرد که در طول مدت زمان اعتبار یک محصول به رنگ آبی بوده و پس از انقضای آن به رنگ قرمز درآیند».

این نتایج همچنین جایگزینی ارزان برای برخی فلزات همانند مس فراهم می‌آورند. از مس عموماً برای محافظت از تجهیزات حساس به تابش‌های الکترومغناطیس، همچون فرکانس‌های شبکه بی‌سیم و سلولی استفاده می‌شود.

دکتر اسمال می‌گوید: «می‌توان دیوارهای اتاقی را که تجهیزات حساس به تداخل در آن قرار دارند، با یک مقوای نازک روکش‌دهی‌شده با نانوذرات پوشانده و از عبور فرکانس‌های مشکل‌آفرین جلوگیری کرد. همین ماده، ضد الکتریسیته ساکن نیز هست و می‌توان از آن برای بسته‌بندی تجهیزات حساسی همچون قطعات رایانه‌ای بهره برد».

زلانو نو سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار محصولات کاغذی را صادر می‌کند و انتظار می‌رود در ۱۰ سال آینده بازار جدیدی در زمینه کاغذهای بسته بندی و چاپ با ارزش بالا ایجاد شود.

دکتر اسمال می‌گوید هدف اصلی پژوهش وی استفاده از «شیمی هوشمند» برای افزایش ارزش محصولات کاغذی ویژه در زلاند نو است.