نخ‌های نانولوله‌ای

محققان دانشگاه سین‌‌سیناتی، رکوردار ساخت بلند‌ترین نانولوله‌های ‌کربنی، با ریسیدن نانولوله‌های کربنی چند‌جداره موفق به تولید نوعی از رشته‌نخ‌های بسیار محکم، باکیفیت و دارای قابلیت‌های باورنکردنی‌ شده‌اند که دارای خواص مفیدی به مراتب بیش از انواع عادی نانولوله‌های کربنی بود.

محققان دانشگاه سین‌‌سیناتی، رکوردار ساخت بلند‌ترین نانولوله‌های ‌کربنی، با ریسیدن نانولوله‌های کربنی چند‌جداره موفق به تولید نوعی از رشته‌نخ‌های بسیار محکم، باکیفیت و دارای قابلیت‌های باورنکردنی‌ شده‌اند که دارای خواص مفیدی به مراتب بیش از انواع عادی نانولوله‌های کربنی بود؛ مثلاً به‌وسیله‌ی یکی از همین رشته نانولوله‌های کربنی به طول ۲۵ میکرون، موفق به ساخت یک آنتن دوقطبی شدند که استفاده از آن در تلفن همراه علی‌رغم وزن و اندازه‌ی بسیار کوچک (یک ده هزارم قطعات مشابه مسی) آنتن‌‌دهی بسیار خوبی را به دنبال داشت. آنها با انجام تحقیقات بیشتر توانستند حتی با استفاده از این فناوری آنتن‌‌های تلویزیونی مخصوص وب‌کم بی‌سیم را برای کاربرد آزمایشگاهی بسازند.

علت عملکرد بسیار خوب این آنتن‌ها، وجود پدیده‌ای به ‌نام اثر پوسته در آنهاست و توخالی بودن نانولوله‌ها هم به تشدید این پدیده کمک کرده، موجب می‌شود تا انتقال الکترون‌ها به سطح به‌خوبی صورت بگیرد. این نخ‌های کربنی به‌دلیل سبکی بسیار زیاد، چگالی کم، قابلیت بسیار و برخورداری از استحکام کشش فوق‌العاده زیاد (پنج برابر استحکام فولاد) اهمیت بسیار زیادی در کاربردهای تجاری، نظامی، و فضایی پیدا کرده، می‌توانند جایگزین صدها پوند سیم و کابل مسی در مصارفی از این قبیل شوند. این دانشمندان در نظر دارند در ادامه‌ی تحقیقات خود به تولید نخ‌های کربنی ضخیم‌تر پرداخته و برای تجاری‌سازی آن شرکای صنعتی بیابند.