پایان عصر تزریق‌های دردناک برای واکسیناسیون

بنا بر گزارشی که گرام اُنیل و دِبورا اسمیت در Sydney Morning Herald منتشر کرده‌اند، شاید به زودی دوران سوزن‌های دردناک به سر آید. محققان استرالیایی چسب‌هایی برای زخم ابداع کرده‌اند که پوست را سوراخ کرده و مواد سمی کمتری رها می‌کنند.

چنین به نظر می‌رسد که دوران تزریق دردناک و عمیق واکسن به سر آمده است.
یکی از اولین کاربردهای فناوری نانو در پزشکی می‌تواند نانوچسب‌های واکسن بدون سوزن باشد که توسط محققان استرالیایی توسعه داده شده است. این پیشرفت همچنین می‌تواند برای مردمی که در نقاط دوردست زندگی می‌کنند، حفاظت بیشتری در برابر بیماری‌های کشنده ایجاد کند. در این مناطق معمولاً مشکل کمبود یخچال یا سرنگ‌های یکبار مصرف برای واکسیناسیون معمولی وجود دارد. برای این مناطق می‌توان این نانوچسب‌ها را با پست ارسال کرد.
این نانوچسب‌ها نیز پوست را سوراخ می‌کنند. این ابزار سیلیکونی به مساحت یک سانتی متر مربع، هزاران سوزن بسیار تیز میکروسکوپی دارد که با واکسن خشک پوشیده شده‌اند. زمانی که این چسب‌ها را به آرامی استفاده کنیم، این سوزن‌ها به میزان کمتر از ضخامت یک مو وارد پوست می‌شوند.
پروفسور پیتر گری، مدیر موسسه مهندسی زیستی و فناوری نانوی استرالیا در دانشگاه کوئینزلند می‌گوید این یکی دیگر از مزایای فناوری نانو است.
این سوزن‌های کوچک واکسن را در نزدیک محل سلول‌های ایمنی که به نام سلول‌های درخت‌سانی معروف هستند، رها می‌کنند، در حالی که تزریق زیرپوستی مقدار زیادی از واکسن را در عمق نسبتاً زیادی از پوست که دور از دسترس این مبارزان بیماری قرار دارد، وارد می‌کند. بدین ترتیب کارایی واکسیناسیون کم می‌شود.
گری می‌گوید بسیاری از دشمنان میکروبی قدیمی ما هنوز شکست نخورده‌اند. فلج اطفال که در کشورهای جهان سوم از بین رفته بود، دوباره در حال شیوع است.
مالاریا در مناطق گرمسیری دوباره طغیان کرده است، سرخک هنوز وجود دارد و آنفلوآنزا یک تهدید همیشگی است.
او می‌افزاید: «حذف یا کنترل بیماری‌هایی که هزاران سال انسان‌ها را از بین برده است، به جهشی اساسی در فناوری واکسیناسیون نیاز دارد».
او می‌گوی فناوری نانو برخی از این مشکلات را حل خواهد کرد. همزمان با توسعه نانوچسب‌ها توسط پروفسور مارک کندال، واکسن‌های مهندسی شده نیز دراین موسسه توسعه داده می‌شوند. آنها همچنین روی توسعه نانوذراتی برای رهایش هدفمند داروها در نقاط مورد نظر بدن کار می‌کنند.