تاسیس بنیاد توسعه فناوری‌نانو در هنگ‌هنگ

دولت هنگ هنگ بنیادی را برای توسعه فناوری‌نانو و زیست‌فناوری در این کشور تاسیس کرده است.

دولت هنگ هنگ بنیادی را برای توسعه فناوری‌نانو و زیست‌فناوری در این کشور تاسیس کرده است. دولت منطقه ویژه اداری هنگ‌هنگ (HKSAR)، به سرمایه‌گذاری‌های خود برای تقویت تحقیق و توسعه و ارتقای صنعت علم و فناوری‌نانوی توجه ویژه‌ای دارد.

این کشور، تاکنون مجموعه تحقیقات ایده‌آلی را در حوزه فناوری‌نانو طراحی و اجرا کرده است. دانشگا‌ه‌های این کشور در بین کشورهای حوزه اقیانوس آرام (Asia- Pacific)) از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و تحقق اهداف تحقیقاتی علم و فناوری‌نانو هستند. یکی از دستاوردهای مهم این کشور در زمینه فناوری‌نانو، ساخت موفقیت‌آمیز کوچک‌ترین نانولوله کربنی تک دیواره با ابعاد ۴/۰ نانومتر است .

دولت HKSAR علاوه بر سرمایه‌گذاری در دانشگا‌ه‌ها، تحقیق و توسعه کاربردی را نیز از طریق طرح‌های تامین مالی و شبکه‌ای از زیرساخت‌ها، پشتیبانی می‌کند.

صندوق فناوری و نوآوری این کشور که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد، مبلغ ۵ میلیارد دلار (۶۴۵۷۹۰ دلار آمریکا) برای حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه کاربردی جهت ارتقای رقابت‌پذیری بین‌المللی این کشور اختصاص داده است.

تا سال ۲۰۰۹ این صندوق با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری ( ۵۱۶۶۳۰ دلار آمریکا)، از ۱۴۰۰ پروژه حمایت کرده که حوزه‌های زیست‌فناوری و فناوری‌نانو بیش از ۱۲ درصد این منابع مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

زمینه‌های که در فناوری‌نانو حمایت شده‌اند عبارتند از: نانومواد، نانوالکترونیک، فناوری‌نانوی سبز، کاربردهای فناوری‌نانو در نساجی و پوشاک، و کاربردهای فناوری‌نانو در پزشکی و سلامت.