روش جدیدی برای ایجاد شیشه‌های ضد مه

محققان چینی در تلاش برای جلوگیری از مه‌آلود و مات شدن شیشه‌های عینک و اتومبیل، روش جدیدی را برای سنتز نوعی نانوذرات تمشک‌مانند ابداع کردند که قادر به تشکیل روکش‌های ضد مه دائمی بر روی این سطوح هستند. نتایج این مطالعه در شماره‌ی ۱۱ ژوئن مجله‌ی Journal of Physical Chemistry C منتشر خواهد شد.

دکترJunhui و همکارانش سال‌هاست که بر روی فناوری ضد مه کار می‌کنند. مات شدن شیشه‌ها و پنجره‌ها خطری است که می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را تهدید کند. فناوری‌های موجود از قبیل اسپری‌ پایداری زیادی ندارد و برای اینکه مؤثر واقع شود باید چند بار استفاده شوند که مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

محققان می‌دانستند که این نانوذرات تمشک‌‌مانند می‌توانند راه حل ایده‌آلی برای توقف فرایند تشکیل مه بر روی شیشه به شمار روند؛ ولی تاکنون هیچ نوع روش عملی تجاری برای ساخت این ذرات وجود نداشت.

تصویر نانوذرات تمشک‌‌مانند که برای ایجاد روکش‌های ضد مه به کار می‌روند

این دانشمندان یک روش یک‌‌مرحله‌ای مؤثر برای ساخت این نانوذرات توصیف کردند؛ آنها در مطالعات آزمایشگاهی خود، صفحات شیشه‌ای را با این ذرات روکش داده، پس از سرد کردن، آنها را در معرض بخار قرار دادند ولی به‌رغم آنچه تاکنون در شیشه‌های معمولی رایج بود، آنها شفاف ماندند. این تحقیقات می‌تواند دریچه‌ای را به‌‌سوی کاربردهای تجاری این مواد باز کند.