کاربرد طیف‌سنجی رامان در تشخیص سلول‌های سرطانی

محققان فناوری نانو در دانشگاه آرکانزاس، با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ابداع روشی برای تشخیص، ردیابی و از بین بردن سلول‌های سرطانی شدند.

محققان فناوری نانو در دانشگاه آرکانزاس، با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ابداع روشی برای تشخیص، ردیابی و از بین بردن سلول‌های سرطانی شدند.

این کشف به‌جز روش‌های موجود از قبیل جراحی، پرتودهی و شیمی‌درمانی، دورنمای امیدبخشی را برای رسیدن به روش‌های درمانی جدید برای ریشه‌کنی سلول‌های سرطانی ترسیم می‌کند.

دکتر Alex Biris (رئیس مرکز فناوری نانو) و دکتر Vladimir Zharov (استاد آزمایشگاه نانوپزشکی و لیزر دانشگاه آرکانزاس) که رهبری این گروه را به عهده داشتند، کشفیات خود را در شماره‌ی اخیر مجله‌ی Journal of Biomedical Optics منتشر کردند.

تاکنون هیچ ‌کس قادر به ردیابی و مطالعه‌ی همزمان حرکت نانوذرات در بدن یک موجود زنده نبوده‌است؛ ولی این محققان با استفاده از طیف‌سنجی رامان نه‌تنها نانومواد متحرک در داخل بدن را تشخیص دادند، بلکه توانستند سلول‌های سرطانی منفرد متصل به نانولوله‌های کربنی را نیز تشخیص دهند، همچنین به کمک این روش می‌تواند در اندازه‌گیری سرعت توزیع و پاک‌سازی این سلول‌ها در خون و سیستم لنفاوی مؤثر باشد.

در این روش Biris و همکارانش یک سلول سرطانی منفرد را که حاوی نانولوله‌ی کربنی بود به درون ورید دم یک موش آزمایشگاهی تزریق کردند و پس از آن مسیر حرکت نانولوله را در رگ‌های خونی و سیستم لنفاوی، و حتی بافت‌های موش با یک دستگاه طیف‌سنجی رامان تعقیب کردند و نهایتاً با استفاده از لیزر، نانولوله را گرم کرده، سلول سرطانی را از بین بردند.

Biris می‌گوید: «اگر بتوان سلول‌های سرطانی را با کمک این نانومواد شناسایی و نشان‌گذاری کرد، امکان تعیین محل و از بین بردن آنها به‌راحتی فراهم می‌شود».

اگرچه انجام این آزمایش‌ها در بدن انسان مستلزم تحقیقات و زمان زیادی است؛ همین آزمایش‌های اولیه امید زیادی را برای درمان موثرتر سرطان در درازمدت ایجاد کرده‌اند.