طرح توسعه آموزش فناوری‌نانو در سوییس

دولت سوییس از طریق طرح «Swiss Nano-Cube» یک چارچوب اطلاعاتی و آموزشی ملی در حوزه میکرو و فناوری‌نانو توسعه می‌دهد.

میکرو و فناوری‌نانو (M&NT) به عنوان فناوری‌های مهم آینده، در حال حاضر مبنای توسعه بسیاری از محصولات و کاربردهای ابداعی است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، علی‌رقم افزایش اهمیت M&NT برای بخش تحقیق و توسعه کشور سوییس، در این کشور راهنماها و مواد آموزشی عملی کمی در حوزه میکرو و فناوری‌نانو برای مدارس سطوح راهنمایی و دبیرستان وجود دارد. معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستان، از حوزه علم و فناوری‌نانو آگاهی نداشته و به خاطر فقدان اطلاعات، مواد درسی و آموزشی، مفاهیم آن را در کلاس‌ها مطرح نمی‌کنند.

برای رفع این کمبود، دولت این کشور تلاش می‌کند تا سال ۲۰۱۱ از طریق طرح «Swiss Nano-Cube» یک چارچوب اطلاعاتی و آموزشی ملی در حوزه میکرو و فناوری‌نانو برای هنرستان‌های حرفه‌ای، ‌دبیرستان‌ها، مدارس عالی، مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های حرفه‌ای توسعه دهد.

با تضمین تامین مالی اولیه این پروژه توسط اداره فناوری و آموزش حرفه‌ای سوییس، اهمیت راهبردی این طرح برای این کشور آشکار می‌شود.

این پروژه به طور مشترک توسط انجمن جامعه نوآوری دانشگاه سنت گالن، موسسه فدرال آموزش و پژوهش حرفه‌ای (Berne) و همکاری سازمان‌های ملی، مدارس، شرکت‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای اجرا خواهد شد.

اهداف اصلی این طرح عبارتند از:

برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهادهای فعال در زمینه آموزش M&NT با مراکز آموزشی و ایجاد هم‌افزایی بین صنعت و سازمان‌های آموزشی ملی؛

تثبیت جایگاه بین‌المللی سوییس در زمینه علم و فناوری؛ و

ارتقای کیفیت آموزشی و محیط نوآوری نظام آموزشی سوییس در مقایسه با رقبای بین‌المللی.