نانوروکش‌‌های ابر آب‌گریز برای لباس‌ها

دانشمندان چینی نانوروکش‌هایی برای لباس‌ها طراحی کرده‌اند که ابرآب‌گریز بوده و صدمات ناشی از سوختگی با آب جوش در صنایع مختلف، را کاهش می‌دهند.

قربانیان سوختگی با آب جوش به دلیل خیس شدن لباس با آب گرم متحمل سوختگی
شدیدی می‌شوند. یویانگ لیو و همکارانش در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ، می‌گویند که با استفاده از منسوجات ابرآب‌گریز محافظت قربانیان از سوختگی‌های بسیار عمیق امکان‌پذیر خواهد بود.

سطح ابرآب‌گریز نظیر تفلون یا برگ سدر نسبت به آب سرد دافعه زیادی نشان می‌دهند. اگر چه طبق گفته‌ی لیو و همکارانش این سطوح نسبت به آب گرم دافعه زیای از خود نشان نمی‌دهند. مطالعات این محققان منجر به تولید محصول روکش داده‌شده با کامپوزیت تفلون و نانولوله‌های کربنی شده‌است که دافعه خوبی به نوشیدنی‌های گرم نظیر چای و قهوه نشان می‌دهد.
این محققان میزان دافعۀ آب را هم برحسب شکل قطرات قرار گرفته روی سطح (آب ساکن) و هم قابلیت لغزش قطرات اسپری‌شده روی سطح (آب پویا) تعیین نمود. این درحالیست که این محصول روکش‌داده‌شده با تفلون به خوبی در برابر آب ساکن مقاوم است ولی برای آب‌های در حال حرکت مناسب نیست.
با استفاده از نانولوله‌های کربنی میزان زبری سطح افزایس یافته که منجر به افزایش آب‌گریزی آن شده و علت آن نیز به دام افتادن حباب‌های هوا در حفرات ریز روی سطح است.
به گفته گلن مک‌‌هل (از دانشگاه ناتینگهام انگلستان) ممکن است که مقیاس طولی کوچکترِ نانولوله‌های کربنی سبب می‌شود که سطح آب‌گریز مقاومت بیشتری در برابر فشار وارد شده از طرف آب نشان دهد. او معتقد است که کارهای بیشتری برای درک و تأیید صحت این مکانیزم‌های دفع لازم است.
همچنین لیو معتقد است که ابداع سطح ابرآب‌گریز که مایعات گرم تحت فشار را دفع می‌کند، همچنان برای دانشمندان یک چالش بزرگ است.
این محققان نتایج خود را در مجله‌ی J. Mater. Chem. منتشر کرده‌اند.