تلاش برای رفع چالش‌های فناوری‌نانو در نیوزیلند

دکتر سیمون برون، از اساتید دانشگاه کانتربری (Canterbury)، در قالب گزارشی به دنبال تشویق دولت نیوزیلند برای رفع چالش‌های پیش‌روی این کشور در حوزه فناوری‌نانو است.

دکتر سیمون برون، از اساتید دانشگاه کانتربری (Canterbury)، در قالب گزارشی به دنبال تشویق دولت نیوزیلند برای رفع چالش‌های پیش‌روی این کشور در حوزه فناوری‌نانو است.
این گزارش با عنوان « فناوری‌نانو- وضعیت کنونی آن» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این کشور منتشر شده است. گزارش مذکور حاوی بیش از ۷۰ اقدام است که دولت این کشور برای رفع چالش‌های فناوری‌نانو به آنها نیاز دارد.
یکی از پیشنهادهای اصلی این است که دولت باید با طراحی یک سیستم برچسب‌گذاری، برای مشتریان این امکان را فراهم کند که محصولات حاوی نانومواد را شناسایی کنند. همچنین دولت باید پایگاه داده‌ای در زمینه محصولات فناوری‌نانو داشته باشد.
این اقدامات، از اقدامات ساده مانند «توافق بر سر تعریف فناوری‌نانو» گرفته تا اقدام برای چالش‌های اساسی مانند «نحوه فعالیت این کشور کوچک در حوزه فناوری‌نانو» را در بر می‌گیرد.
این گزارش در برگیرنده نگرش‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان در کارگاهی است که در ماه آوریل در ولینگتون برگزار شد. در این کارگاه بیش از ۷۰ نفر، از بخش‌های صنعتی، دانشگاهی، دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد شرکت کرده بودند. در این کارگاه تلاش شد تا بستر لازم برای بحث بین دانشمندان، قانون‌گذاران، کارشناسان محیط زیست و سیاست‌گذارن فراهم شود.
به گفته دکتر سیمون برون، در این گزارش تنها اقدامات اولیه مورد نیاز مطرح شده‌اند. با توسعه هر چه بیشتر فناوری‌نانو، باید سیستمی طراحی شود که بتوان به طور اثربخشی توسعه این فناوری نوظهور را مدیریت نمود. این نکته به معنای یافتن راه‌کارهایی برای بهینه کردن مزایای فناوری‌نانو و تعدیل ریسک‌ها و چالش‌های مربوط به این حوزه نوظهوراست.