پروژه جدید اروپا در زمینه فرمولاسیون فناوری‌نانو

اتحادیه اروپا با همکاری ۱۷ موسسه تحقیقاتی برتر و با مدیریت دانشگاه منچستر، پروژه جدیدی را در زمینه فرمولاسیون فناوری‌نانو آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا با همکاری ۱۷ موسسه تحقیقاتی برتر و با مدیریت دانشگاه منچستر، پروژه جدیدی را با بودجه ۷/۱ میلیون یورو، آغاز کرده است. هدف از اجرای این پروژه، تشویق انتقال و تبادل ایده‌ها و دانش، بین محققان برتر در اقصی نقاط دنیا است.

پروژه InForm، بستر مناسب برای ارتقای حوزه‌های تحقیقاتی برتر که به علوم فرمولاسیون (formulation science) معروف هستند، را فراهم می‌کند.

علوم فرمولاسیون در توسعه محصولات مختلف اهمیت بسیار داشته و زندگی ما را راحت‌تر، ایمن‌تر و شادتر می‌سازند. توسعه محصولات فرموله شده‌ی جدید با استفاده از نانومواد، مستلزم ارزیابی دقیق اثرات زیست‌محیطی و اثرات سمی آنها است.

در حال حاضر فرمولاسیون فناوری‌نانو به توسعه روش‌های اثربخش‌تر دارورسانی در بدن انسان کمک می‌کند.

در بخش صنعت نیز، تقاضا برای محصولات سازگار با محیط زیست، ارزان‌تر و کاراتر افزایش یافته و طرح فرموله کردن به‌عنوان یک عنصر کلیدی در توسعه آنها نقش دارد.

در حال حاضر محققان با فعالیت در پروژه سه ساله‌ی InForm، به دنبال جمع‌آوری دانش علمی ارزشمند در حوزه نانومواد بوده تا از این طریق از این حوزه شناخت بیشتری کسب نمایند.

در حال حاضر، طراحی محصولات فرموله شده، بر چرخه‌های تکراری اندازه‌گیری و آزمایش متکی بوده و راهبرد بهینه‌سازی تا حد زیادی به تجربه محقق وابسته است.

پروژه InForm ، از طریق برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها، شبکه‌سازی و … بستر مناسب برای تبادل دانش محققان اروپایی، آمریکایی و آسیایی را فراهم می‌کند. این پروژه فعالیت‌های خود را در ۶ محور موضوعی که برای فرمولاسیون اهمیت زیادی دارند، تقسیم خواهد کرد. این ۶ محور موضوعی عبارتند از:

فرموله‌کردن نانومواد زیستی؛

پردازش و دستکاری نانوپودرها؛

تشدید فرایند و فرمولاسیون نانومواد نرم؛

شیمی طبیعی در مقیاس نانو؛

نانومقیاس‌ها و فرموله‌کردن پوشش‌های کارکردی و هوشمند، فیلم‌ها و نوار‌ها؛ و

سم‌شناسی و اثرات سلامت نانومواد.