اعطای جایزه فناوری‌نانوی روسیه

کمیته جایزه بین‌المللی فناوری‌نانو در ستاد فناوری‌نانوی روسیه (RUSNANOPRIZE)، جایزه خود در سال ۲۰۰۹ در حوزه نانوالکترونیک به دو دانشمند آمریکایی و روسی اهدا خواهد کرد.

کمیته جایزه بین‌المللی فناوری‌نانو در ستاد فناوری‌نانوی روسیه (RUSNANOPRIZE)، جایزه خود در سال ۲۰۰۹ در حوزه نانوالکترونیک را به پرفسور لئونید کلدیش از روسیه و آلفرد ایی چو از ایالات متحده آمریکا، به خاطر فعالیت‌های گسترده آنها در زمینه تحقیق و توسعه ابرشبکه‌های نیمه‌هادی و فناوری اپیتکسی شعاع ملکولی، اهدا خواهد کرد. همچنین شرکت فرانسوی RIBER نیز به خاطر توسعه تجهیزات اپیتکسی شعاع ملکولی، نماد جایزه را دریافت خواهد کرد.

پرفسور لئونید کلدیش، از فیزیک‌دانان برجسته روسی است که در موسسه فیزیک لِبِدف فعالیت می‌کند. وی اولین مقاله نظری خود را در سال ۱۹۶۲ منتشر نمود که در آن پتانسیل کاربردی نانوساختارهای نیمه‌هادی متناوب در الکترونیک و اُپتوالکترونیک را بررسی کرده بود. تحقیقات وی، الهام‌بخش سایر محققان و تکنولوژیست‌ها بود تا بتوانند فناوری‌ای با دقت اتمی برای نانوساختارها توسعه دهند.

همچنین آلفرد ایی چو، از محققان آزمایشگا‌های بل، در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ، زیربنای این فناوری را توسعه داده و آن را « اپیتکسی شعاع ملکولی» نام‌گذاری کرد.

در حال حاضر اپیتکسی شعاع ملکولی به طور گسترده در ساخت عناصر فوق سریع برای ادواتی مانند تلفن‌های سلولی، سیستم‌های محاسباتی، شبکه‌های فیبر نوری، رادارها، شبکه‌های ارتباطاتی ماهواره‌ها، تلوزیون و … استفاده می‌شود.

این جایزه طی مراسمی در ۶ اکتبر و در حاشیه دومین همایش بین‌المللی فناوری‌نانو در شهر مسکو اعطا خواهد شد. ارزش این جایزه ۳ میلیون روبل است که به طور مساوی بین این دو دانشمند تقسیم خواهد شد.