تحول گسترده در بازار نانوفتونیک

انتظار می‌رود اُپتوالکترونیک به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مانند کارایی نیروی بالاتر، مقاومت در برابر گرما و دوام عملکردی، بازار بسیار گسترده‌ای را به خود اختصاص دهد.

موسسه مشاوره‌ای MarketsandMarkets به تازگی گزارشی با عنوان «نانوفتونیک- فناوری‌های پیشرفته و بازار جهانی (۲۰۰۹-۲۰۱۴)» منتشر کرده است که در آن وضعیت حال و آینده بازار نانوفتونیک‌ها بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. نانوفتونیک‌ها از ترکیب سه علم اصلی فتونیک، فناوری‌نانو، و اُپتوالکترونیک ظهور پیدا می‌کند. در حالی که فتونیک و اُپتوالکترونیک بازار نیمه‌هادی‌ها و الکترونیک را متحول کرده است، فناوری‌نانو پتانسیل بسیار بالایی برای ارتقای بیشتر این حوزه‌ها داشته و به عنوان یک فناوری پرطرفدار مورد توجه شرکت‌های بزرگ و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی قرار گرفته است.

انتظار می‌رود اُپتوالکترونیک به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مانند کارایی نیروی بالاتر، مقاومت در برابر گرما و دوام عملکردی، بازار بسیار گسترده‌ای را به خود اختصاص دهد.

بازار عناصر نانوفتونیک طی سالیان گذشته با نرخ قابل توجهی رشد کرده و انتظار می‌رود که طی سال‌های آتی نیز دارای متوسط نرخ رشد ترکیبی سالانه‌ی بالایی باشند.

پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار این حوزه با نرخ رشد ترکیبی متوسط سالانه ۱۰۷ درصد، تا سال ۲۰۱۴ به ۶/۳ میلیارد دلار افزایش یابد. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، الگوی نرخ رشد مشابهی نیز برای بازار ادوات نانوفتونیک پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود که بازار این بخش از ۸/۱ میلیارد دلار فعلی به ۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۴ افزایش یابد.

در حالی که بسیاری از محصولات نانوفتونیک در مرحله تحقیقات هستند، محصولات موجود در بازار مانند LEDهای نانوفتونیک، پیل‌های PV نانوفتونیک و OLEDهای نانوفتونیک در بازار بسیار موفق بوده‌اند.

در سال ۲۰۰۹ LEDهای نانوفتونیک با ۱۰۶ میلیون دلار فروش، بیشترین سهم بازار این حوزه را به خود اختصاص دادند.

برخی از نقشآفرینان اصلی این حوزه‌ها عبارتند از: اُسرام، IBM، سامسونگ، JDSU و … که تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه نانوفتونیک انجام می‌دهند. بیشترین زمینه‌های کاربردی این حوزه به الکترونیک مربوط می‌شود که انتظار می‌رود طی سال‌های آتی شرکت‌های زیادی را به سوی خود جلب نماید.

متن کامل این گزارش به قیمت ۴۶۵۰ دلار قابل خریداری است.