حذف آلاینده‌های نساجی با فناوری نانو

پژوهشگر یزدی، موفق به ارائه روشی مناسب با حضور نانوفتوکاتالیست‌ها برای برطرف کردن آلودگی ناشی از کارخانجات نساجی شد.

پژوهشگر یزدی، موفق به ارائه روشی مناسب با حضور نانوفتوکاتالیست‌ها برای برطرف کردن آلودگی ناشی از کارخانجات نساجی شد.

بحث آلودگی زیست‌محیطی و فاضلاب صنایع نساجی به ویژه برای کشور ما که دچار کم‌آبی است، بسیار حیاتی است. رنگ‌های نساجی یکی از آلاینده‌های زیست‌محیطی بوده که سلامت جوامع را به خطر می‌اندازد، لذا استفاده از فناوری نانو می‌تواند در جهت حذف این آلاینده‌ها بسیار مؤثر باشد.

دکتر محمدتقی قانعیان، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار کرد: «با توجه به اینکه فرایندهای فتوکاتالیستی دوستدار محیط زیست هستند، لذا امید است در آینده، با توسعه روش‌های تثبیت، بتوان از فتوکاتالیست‌های نانومقیاس، استفاده تجاری نمود».

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد، در پاسخ به سوال چگونگی انجام پژوهش خود گفت: «در این کار تحقیقاتی کارایی حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ را در حضور اشعه‌های UV-A و UV-C در pH، زمان و غلظت‌های مختلف رنگ، به‌وسیله نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیوم بررسی نمودیم. نتایج بررسی‌ها نشان داد که فرایند فتوکاتالیستی دی‌اکسید تیتانیوم در حضور اشعه UV-C، می‌تواند رنگ راکتیو آبی ۱۹ را که در کارخانجات یزدباف تولید می‌شود، تجزیه نماید.

جزئیات این پژوهش که به عنوان بخشی از پایان‌نامه دکتری محمدتقی قانعیان و با همکاری دکتر عباس رضایی، دکتر سیدجمال‌الدین هاشمیان، دکتر غلامرضا موسوی و دکتر نیما تقوی‌نیا انجام شده، در مجله Environmental Technology (جلد ۳۰، صفحات ۲۳۹–۲۳۳، سال ۲۰۰۹) منتشر شده است.