گزارشی از روند اجرایی جشنواره فناوری نانو

بعد از برگزاری نمایشگاه فناوری نانو در سال ۱۳۸۷ و استقبال مناسب از آن، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امسال این رویداد را در سطح وسیعتر و در قالب جشنواره فناوری نانو برگزارخواهد نمود.

مقدمه
بعد از برگزاری نمایشگاه فناوری نانو در سال ۱۳۸۷ و استقبال مناسب از آن، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امسال این رویداد را در سطح وسیعتر و در قالب جشنواره فناوری نانو برگزارخواهد نمود.
• نمایشگاه
• معرفی برترین‌های فناوری نانوی ایران
• آموزش عمومی فناوری نانو (Public Show)
• نمایش صنعتی فناوری نانو(Industrial show)
• نمایش پایان نامه‌های منتخب
• فروشگاه فناوری نانو
• سمینار و کارگاه عمومی، تخصصی و تبلیغاتی
۱٫ مکان و زمان برگزاری جشنواره
با توجه به آغاز فعالیت مراکز آموزشی، پژوهشی نظیر دانشگاه‌ها و مدارس در مهرماه، زمان برگزاری دومین جشنواره فناوری نانو، ۱۳ الی ۱۷ آبان ماه سال ۱۳۸۷ انتخاب گردید. مکان جشنواره نیز با توجه به وسیع‌تر بودن آن نسبت به سال اول و کوچک بودن فضای مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری (سالن حجاب) ، مصلای بزرگ تهران خواهد بود.
۲٫ ساختار اجرایی جشنواره
برنامه‌ریزی، هدایت و انجام امور اجرایی همچون سال قبل در دبیرخانه جشنواره و تحت نظر ستاد ویژه توسعه فناوری انجام می‌پذیرد. جلسات دبیرخانه با حضور مدیران ستاد، از ابتدای تیرماه ۱۳۸۸ به صورت هفتگی در محل ستاد فناوری نانو انجام می‌گیرد.
۳٫ اطلاع رسانی جشنواره
به منظور اطلاع‌رسانی تخصصی، سایت جشنواره به نشانی
nano.ir/exhibition فعال گردیده و امور اطلاع‌رسانی و ثبت نام غرفه‌ها از آن طریق انجام می‌گیرد. همچنین حدود ۴۰۰ نامه رسمی برای حضور شرکت‌های فعال در این زمینه ارسال و پیگیری‌های لازم از طرف دبیرخانه نمایشگاه صورت پذیرفته است. اطلاع رسانی عمومی برای بازدیدکنندگان نیز از طریق سایت ستاد نانو (“www.nano.ir”) و ماهنامه فناوری نانو همزمان با شروع فعالیت‌های اجرایی آغاز شده و با نزدیک شدن به زمان برگزاری، اطلاع رسانی از طریق صداوسیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات تخصصی نیز انجام خواهد گرفت.
۴٫ ثبت نام در بخش نمایشگاه
ثبت نام در نمایشگاه فقط از طریق سایت nano.ir/exhibition امکان‌پذیر بوده و در دو مرحله انجام می‌پذیرد؛ در مرحله اول اطلاعات شرکت‌ها دریافت و پس از بررسی در ستاد برگزاری، مجوز حضور به همراه میزان تخفیف در نظر گرفته شده برای آن به آدرس پست الکترونیکی متقاضی ارسال می‌شود. متقاضیانی مجاز به ثبت نام در مرحله دوم خواهند شد که تاییدیه حضور را از طریق پست الکترونیکی خود دریافت کرده باشند.
در مرحله دوم، متقاضیان نوع خدمات مورد نیاز خود (از قبیل غذا، امکانات مورد نیاز، تبلیغات کتاب فارسی/انگلیسی) را انتخاب نموده و اقدام به ثبت نهایی اطلاعات می‌کنند.
۵٫ شرکت کنندگان در جشنواره
دومین جشنواره فناوری نانو به صورت بین المللی برگزار خواهد شد. بر همین اساس فعالیت‌های دبیرخانه به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم شده است. تا تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۸۸، حدود ۱۱۰ شرکت /مؤسسه داخلی در سایت جشنواره ثبت نام نموده‌اند.
۶٫ بخش‌های مختلف جشنواره
۱-معرفی برترین‌های فناوری نانو

ستاد فناوری نانو در هر سال افراد و مؤسساتی که بیشترین فعالیت را در زمینه فناوری نانو داشته‌اند، معرفی و از آنها تجلیل می‌کند. بر این اساس مؤسسات پژوهشی، محققان، فناوران، بنگاه‌ها و مراکز رشد، رسانه‌های برتر و آزمایشگاه‌های برتر ایران در حوزه فناوری نانو معرفی می‌شوند.
آیین نامه‌ها و اطلاعات تکمیلی این بخش، از سایت ستاد نانو به آدرس (“http://nano.ir/ranking-out”) قابل دریافت است.
۲- نمایش عمومی فناوری نانو
در این بخش مفاهیم و کاربردهای ملموس فناوری نانو به طور عملی به بازدیدکنندگان و به‌ویژه دانش‌آموزان، آموزش داده خواهد شد. این بخش در جشنواره قبل، یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌ها بوده است.
اولین جشنواره برترین‌های دانش‌آموزی در علوم و فناوری نانو نیز در کنار این بخش برگزار خواهد شد. در این جشنواره که در راستای پرورش و رشد استعدادهای دانش آموزی، در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری نانو اجرا می‌شود، طرح‌های برتر دانش‌آموزی از سراسر کشور در سه محور (دستاوردهای پژوهشی، دستاوردهای هنری، دستاوردهای آموزشی) معرفی و تقدیر خواهند شد. اطلاعات کامل این بخش در سایت باشگاه نانو (“www.nanoclub.ir”) آمده است:
۳- نمایش صنعتی فناوری نانو
هدف از این بخش آشنایی صنعتگران و مدیران صنایع با کاربردهای تجاری شده فناوری نانو در بخش‌های مختلف صنعت و همچنین آشنایی و ایجاد ارتباط آنان با دارندگان فناوری داخلی است. ضمنا بازدید از این بخش مخصوص صنعتگران بوده و برای عموم آزاد نخواهد بود.
۴-فروشگاه فناوری نانو
برخی از شرکت‌های داخلی، محصولات مبتنی بر فناوری نانو برای فروش دارند، لذا برای نظم بخشیدن به این موضوع مقرر شده است که محصولات در داخل غرفه‌ها به فروش نرسند و همه آنها در یک بخش خاص با عنوان فروشگاه فناوری نانو در معرض خرید قرار گیرند.
۵-نمایش پایان نامه‌ها
در این بخش منتخبی از پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ( حداکثر ۴۰ پایان‌نامه) که امکان تجاری سازی و یا صنعتی نمودن آنها وجود دارد و دارای نمونه آزمایشگاهی هستند، به نمایش در می‌آید.
دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این بخش می‌توانند به بخش ثبت‌نام سایت جشنواره مراجعه نمایند.
۶- شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا خدماتی
در این بخش شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه گذاری، یا شرکت‌های علاقه‌مند به ارائه خدمات به شرکت‌های فعال نانویی حضور خواهند داشت. این بخش می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های نانویی بسیار جذاب باشد.
۷- نشریات
در این بخش تعدادی از نشریاتی که اخبار حوزه فناوری نانو را پوشش می‌دهند یا مقالات مرتبط با فناوری نانو را به چاپ می‌رسانند حضور خواهند داشت.
۸- سمینارها و کارگاه‌های عمومی، تخصصی و تبلیغاتی
چندین سمینار و کارگاه در حوزه های مختلف فناوری نانو برگزار می‌شود. شرکت های علاقه مند به برگزاری کارگاه و سمینار تخصصی می توانند درخواست خود را به دبیرخانه نمایشگاه ارائه دهند. جذب مخاطب، ثبت نام و کلیه هزینه های اجرایی بر عهده شرکت برگزار کننده و سالن برگزاری کارگاه و زمان بندی آن بر عهده ستاد اجرایی جشنواره خواهد بود. انتخاب شرکت های متقاضی بر اساس شاخص‌های ستاد خواهد بود.
همچنین سمینارهایی نیز ویژه شرکت‌ها/موسسات شرکت‌کننده در بخش نمایشگاه تدارک دیده شده است. در این سمینارها شرکتها می‌توانند شرکت، محصولات و خدمات خود را معرفی نمایند. شرکت‌های علاقه‌مند می‌بایست در صفحه سمینارهای تبلیغاتی در مرحله دوم ثبت‌نام اینترنتی، اطلاعات سمینار خود را وارد نمایند. به هریک از سمینارها علاوه بر سالن برگزاری، سیستم صوتی، تصویری و آلبوم عکس نیز اختصاص خواد یافت. همچنین چندین کارگاه و سمینار عمومی نیز توسط کارگروه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار خواهد شد. شرکت در این سمینارها و کارگاه‌ها برای عموم آزاد است. علاقه‌مندان به شرکت در کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی، می توانند اطلاعات بیشتر در مورد نحوه و هزینه ثبت نام هر کارگاه و سمینار تخصصی را از طریق سایت نمایشگاه پیگیری نمایند.
۷٫ نتیجه‌گیری
همان طور که گفته شد، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای برپایی هرچه باشکوه‌تراین جشنواره نسبت به سال قبل تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است که از جمله آن می‌توان به افزودن بخش‌های متنوع و جذاب و همچنین گسترش جشنواره از سطح ملی به سطح بین المللی نام برد. همچنین استقرار گروه اختصاصی در دبیرخانه جشنواره برای پیگیری امور نشان از توجه ویژه به این کار دارد. دبیرخانه جشنواره با پیش بینی کلیه مسائل جشنواره و بررسی آنها در جلسات هفتگی ستاد و سپس پیگیری تصمیمات اتخاذ شده، در تلاش است تا نمایشگاه را به بهترین نحو ممکن برگزار نماید.
اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از بخش‌های جشنواره و همچنین روند ثبت نام را در سایت (“www.nano.ir/exhibition”) دنبال کنید