دقیق‌ترین میکروسکوپ دنیا در آستانه ظهور

دانشگاه ویکتوریا با همکاری شرکت هیتاچی موفق به ساخت میکروسکوپی با قابلیت مشاهده دنیای درون اتمی شدند. میکروسکوپ جدید با بهره‌گیری از پرتوی الکترون و روش هولوگرافی قادر به مشاهده درون مواد و سطح آنها با تفکیکی به میزان یک پانزدهم اندازه یک اتم است.

دانشگاه ویکتوریا با همکاری شرکت هیتاچی موفق به ساخت میکروسکوپی با قابلیت مشاهده دنیای درون اتمی شدند. میکروسکوپ جدید بنام STEHM (Scanning Transmission Electron Holography Microscope) با بهره‌گیری از پرتوی الکترون و روش هولوگرافی قادر به مشاهده درون مواد و سطح آنها با تفکیکی به میزان یک پانزدهم اندازه یک اتم است.

قابلیت‌های این میکروسکوپ بسیار شگفت‌‌انگیز بوده و می‌توان آن را تشکیل‌شده از ۱۰۰ میکروسکوپ در نظر گرفت. به گفته دکتر رودنی هرینگ، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه ویکتوریا و سرپرست این گروه تحقیقاتی، با توجه به بزرگنمایی ارتقاء یافته از صدها برابر به میلیون‌ها برابر محققان از هر رشته‌ای می‌توانند از قابلیت‌های این وسیله بهره‌مند شوند.

این میکروسکوپ برای بررسی مواد جدید در زمینه‌های گوناگون از قبیل ساخت و تولید، الکترونیک، زیست‌فناوری، فناوری پیل‌های سوختی، ساختمان‌سازی و دفاعی، توسط شیمیدانان، زیست‌شناسان و پزشکان محقق در سرتاسر جهان استفاده خواهد شد. شرکت هیتاچی در حال ساخت این میکروسکوپ در ژاپن است، بنحوی که این محصول در سال ۲۰۱۱ قابل استفاده خواهد بود.

آقای جان کول مدیر شرکت هیتاچی در کانادا، در همین رابطه می‌گوید: هیتاچی مفتخر است که در این پروژه شرکت می‌کند. ما معتقدیم که با محیط ایجاد شده برای تحقیق در دانشگاه و تجربه طولانی مدت ما در ساخت تجهیزات در شرکت هیتاچی ژاپن، فصل جدیدی در ساخت تجهیزات مدرن پیش روست.

او ادامه می‌دهد: این پروژه مشترک کانون کشفیات جدید در مقیاس اتمی و سکویی برای نوآوری در طی سال‌های متمادی خواهد بود. ما امیدواریم این پروژه آغازگر عصر جدیدی از پیشرفت، ابداعات و پیوند بین دانشگاه ویکتوریا با شرکت هیتاچی و همچنین دو کشور کانادا و ژاپن شود.

سرمایه‌ی اولیه این پروژه ۸ میلیون دلار است، که ۴ میلیون دلار آن توسط بنیاد ابداعات در کانادا و ۴ میلیون دلار دیگر توسط صندوق پیشرفت اطلاعات کلمبیای بریتانیایی پرداخت شده‌است.