کشتن سلول‌های سرطانی با استفاده از «اسب تروژان» نانومقیاس

محققان استرالیایی شروع به استفاده از نانوسلول‌هایی نموده‌اند که به عنوان «اسب تروژان» عمل کرده و می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. بنابر گفته این محققان، شاید این پژوهش بتواند نیاز به روش‌های زیانبار شیمی‌درمانی را برطرف سازد.

محققان استرالیایی شروع به استفاده از نانوسلول‌هایی نموده‌اند که به عنوان «اسب تروژان» عمل کرده و می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. بنابر گفته این محققان، شاید این پژوهش بتواند نیاز به روش‌های زیانبار شیمی‌درمانی را برطرف سازد.

این پژوهشگران می‌گویند این فناوری می‌تواند در نهایت این امکان را برای بیماران سرطانی ایجاد نماید که به جای بستری شدن در بیمارستان و گذراندن دوره‌های سخت شیمی‌درمانی، در خارج از بیمارستان درمان شوند.

هیمانشو برامبات از شرکت EnGeneIC واقع در سیدنی که در زمینه فناوری زیستی فعال است، می‌گوید این تحقیق قابلیت کاهش اثرات جانبی درمان سرطان و ارزان‌تر کردن این درمان‌ها را دارد. نتایج این پژوهش در مجلهNature Biotechnolog منتشر شده است.

برامبات می‌گوید این فناوری به پزشکان اجازه می‌دهد بدون آسیب‌رساندن به بافت‌های سالم، سلول‌های سرطانی را هدف بگیرند. این مشکل در روش‌های شیمی‌درمانی فعلی وجود دارد.

وی می‌گوید: «به طور اساسی شما نیاز دارید دارو را به طور مستقیم و بدون اینکه در سراسر بدن حرکت کند، به درون سلول سرطانی برسانید».

این گروه پژوهشی حدود ۵ سال است که روی درمان سرطان با استفاده از نانوسلول‌ها کار می‌کند. بنابر گفته برامبات آخرین نسخه این روش ۱۰۰ درصد موثر بوده و توانست نوعی از سرطان در موش‌ها را که نسبت به درمان با روش‌های معمول شیمی‌درمانی مقاوم بود، از بین ببرد. این سلول‌ها با داروهای ضدسرطان پر شده و برای مبارزه با سرطان، در «موج‌هایی» گسیل می‌شوند.

برامبات می‌گوید: «اولین موج از اسب‌های تروژان به محل سلول‌های سرطانی رفته و مکانیسم‌های دفاعی این سلول‌ها را غیرفعال می‌کند. جالب است که این سلول‌های سرطانی به طور کامل آماده دریافت مکرر این اسب‌های تروژان هستند. ما می‌توانیم این نانوسلول‌ها را چندین و چند بار به سمت سلول‌های سرطانی گسیل داشته و هر بار آنها را با سلاح‌های مختلف درمان سرطان تجهیز کنیم».

اواخر امسال اثر این سلول‌ها روی سرطان‌های درازمدت در سه بیمارستان ملبورن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برامبات می‌گوید این نانوسلول‌ها نسبت به روش‌های معمول درمان داروی کمتری مصرف می‌کنند . در نتیجه درمان با آنها ارزان‌تر است. او می‌افزاید درمان هدفمند بدین معنا نیز هست که استفاده از این روش نسبت به شیمی‌درمانی، اثرات جانبی کمتری دارد.

وی توضیح می‌دهد: «استفاده از این روش می‌تواند درمان سرطان را به صورت واقعی به یک فرایند خارج بیمارستانی تبدیل نماید که در آن بیماران تنها یک یا دوبار در هفته نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارند. بیماران می‌توانند داروی خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی دریافت کرده و بدون نگرانی از اثرات جانبی وحشتناک درمان، به زندگی معمولی خود بپردازند».