ساخت الیاف پشمی مزین به طلا

دانشمندان نیوزلندی دانشگاه ویکتوریا به‌دلیل ارائه‌ی فناوری تولید پشم مزین به طلا، جایزه‌ی نوآوری را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این کشور دریافت کردند.

پروفسور جیم جانستون اخیراً موفق به دریافت یکی از جایزه‌های نوآوری Bayer شده‌است. این جایزه برای توسعه‌ی فرایندی است که در آن از نانوذرات طلا، نقره و نوعی پشم نیوزلندی، الیاف لوکسی تهیه می‌شود. از این الیاف می‌توان برای بافت البسه، منسوجات و فرش استفاده کرد.

جایزه‌ای که پروفسور جانستون از گروه علوم فیزیک و شیمی دانشگاه ویکتوریا و مؤسسه‌ی فناوری‌نانو و مواد پیشرفته MacDiarmid دریافت کرده، جزء جوایز «تحقیق و نوآوری» است. این جایزه یکی از پنج جایزه‌ی ملی نیوزلند است. جایزه‌های دیگر شامل ICT، علوم و سلامت، کشاورزی و محیط ‌زیست، طراحی و مهندسی است.

دکتر جانستون در سال ۲۰۰۶، ایده‌ی استفاده از نانوذرات طلا را به‌عنوان تزئین‌کننده‌ی پشم Merino، عملیاتی کرد. پس از آن، دو دانشجوی دکتری ایشان در دانشگاه ویکتوریا در این پروژه با وی همکاری کردند و اخیراً نیز دکتر Aaron Small به این گروه پیوسته‌است.

ایشان در حال تست این محصول در AgResearch است. در اوایل سال جاری از این الیاف مزین‌شده به طلا و نقره برای بافت فرشی در بریتانیا استفاده شد. آقای جانستون می‌گوید: «این فناوری سرمایه‌های زیادی از طرف صنعت پشم نیورلند و طراحان و تولیدکنندگان ایتالیایی و بریتانیایی جذب کرده‌است.»

این گروه هم‌اکنون در حال همکاری با شرکت‌های ایتالیایی، بریتانیایی و نیوزلندی بوده تا بتواند این فناوری را تجاری‌سازی کند. این فناوری با ساخت مواد اولیه باارزش، صنعت پشم نیوزلند را متحول خواهد کرد.